Boodschapp

Omschrijving

Boodschapp maakt voedingsmiddelen transparant en helpt consumenten met bewuster kiezen

Achtergronden van deze case

Door de economische teruggang en de prijzenoorlog in de supermarkten neigen steeds meer consumenten te kiezen voor voedingsproducten met de laagste prijzen. Dit leidt in de meeste gevallen niet tot de gezondste keuzes.

Parallel hieraan worden aandoeningen als overgewicht, obesitas, cholesterol en diabetes een steeds groter (maatschappelijk) probleem. De indirecte kosten door overwicht worden door de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg geschat op twee miljard euro per jaar (*). Naar schatting 3.500.000 Nederlanders (**) moeten nu al dagelijks letten op wat ze kopen en eten. De behoefte aan inzichtelijke informatie over voedingsproducten zal hierdoor de komende jaren verder toe nemen.

Onze dienst zorgt voor transparante en persoonlijke productinformatie en speelt —binnen een industrie waar per jaar 40 miljard euro omgaat— in op deze ontwikkeling.

*: Bron: RVZ, 2002
**: Bronnen: Nederlandse coeliakie vereniging, Voedingscentrum, Stichting Voedselallergie, Nederlandse Diabetes Vereniging & EAACI

Doel

Boodschapp heeft de ambitie om alle voedingsmiddelen in de supermarkt crossmediaal inzichtelijk te maken en zo de Bellen.com, Kieskeurig of Independer van de voedingsindustrie te worden, met een half miljoen actieve gebruikers in 2015.

Resultaat

Boodschapp is begin 2012 succesvol gelanceerd. De dienst maakt vanaf begin 2013 de samenstelling van 10.000 voedingsmiddelen bij AH, C1000 en Jumbo inzichtelijk en vergelijkbaar. Binnen een jaar waren er meer dan 100.000 downloads. Verder werd de app runner-up bij de Dutch Startup Awards en won een Accenture Innovation Award in de categorie e-commerce.

+ Voeg case toe