Chupa Chups

Omschrijving

Sinds 2017 heeft Chupa Chups een nieuwe positionering: Forever Fun. Aan ons de opdracht om de website hierbij aan te laten sluiten. De nieuwe internationale merk website gaat verder dan alleen een merkbeleving neerzetten: zowel data als e-commerce spelen een belangrijke rol binnen het nieuwe platform.

Doel

- Een website die aansluit bij de positionering ‘Forever Fun’.
- Een platform dat qua design en interactie resoneert in ruim 100 landen, inclusief Rusland, China en het Midden-Oosten.
- Bezoekers converteren tot kopers met behulp van e-commerce.
- Data verzamelen over de (potentiële) doelgroep.

Resultaat

Chupa Chups heeft twee belangrijke doelgroepen: tieners (die het product consumeren) en moeders (die het product aankopen). Met twee belevingswerelden die die mijlenver uit elkaar liggen was de belangrijkste vraag: hoe gaan we ervoor zorgen dat beiden doelgroepen zich thuis voelen op de nieuwe website?

We hebben uitvoerig gebruikersonderzoek gedaan, met onder andere focusgroepen en interviews. Hieruit bleek dat er één plek is waar beide doelgroepen online samen komen: Instagram. Op basis van dit inzicht hebben we het nieuwe platform ontwikkeld. Niet geheel onbelangrijk: Chupa Chups is wereldwijd in meer dan 100 landen beschikbaar, dus het design en UX moet resoneren bij verschillende culturen. De website is dan ook met een internationaal team ontworpen en getest. Ook wilden we graag dat het product gekocht kon worden op de site, daarom hebben we de koppeling gemaakt met bestaande online retailers zoals Amazon. Door alle data die we verzamelen hebben we inzicht in het gebruiks- en aankoopgedrag van de twee doelgroepen. Deze data is continu voorhanden, iets wat eerder alleen met dure marktonderzoeken verkrijgbaar zou zijn.

Sinds de website live is hebben we een gemiddelde bezoekduur van ruim 2 minuten: een toename van 120% ten opzichte van de oude website. Ook zien we dat 5% van de bezoekers de ‘buy’ knop gebruikt, waardoor het platform een significante bijdrage aan de sales levert.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

Het maken van ‘gewoon’ een internationale merk website biedt al uitdagingen genoeg; denk maar eens aan alle verschillende culturen en bijbehorende voorkeuren en online gedrag. Met Chupa Chups zijn we verder gegaan en hebben we een website gemaakt die met de e-commerce functionaliteit aansluit op het huidige consumentengedrag, waarbij ook realtime en continu data verzamelt wordt over de (potentiële) doelgroepen.

Burst

Rotterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe