Citroën Private Lease Campagne

Omschrijving

Over Citroën
PSA Groupe (voorheen: PSA Peugeot Citroën), afgekort PSA, is een Franse autogroep die de automerken Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall en DS Automobiles omvat. In 2016 produceerde PSA ruim 3 miljoen voertuigen en behaalde het een omzet van 54 miljard euro. Het telde in 2016 circa 172.000 werknemers.

Doel

Doel van de campagne
Citroën heeft Havas Media gevraagd na te denken over de invulling van een online Private Lease campagne. Een belangrijke vereiste voor deze campagne was een focus op de individuele dealer. Doel van de campagne was het afsluiten van private leasecontracten bij deze individuele dealer.

Uitdagingen
Om de campagne tot een succes te maken was het noodzakelijk om consumenten rond de lokale dealers te bereiken, met een voor hen relevante boodschap. De creaties moesten dus worden afgestemd op de lokale behoefte en de lokale dealer. Op het eerste gezicht lijkt programmatic display advertising een geschikt kanaal om dit te realiseren. Citroën liep echter tegen een paar uitdagingen aan:

Het opzetten van aparte campagnes voor elke lokale dealer (104 dealers) is arbeidsintensief. Kosten voor operationeel management vallen dan hoger uit dan het mediabudget en ROI kan niet worden gewaarborgd.

Ook een enkele programmatic display campagne met dynamische banners (waarbij de content van de banner zich aanpast aan de locatie van de ontvanger) was niet ideaal. Dit zou namelijk leiden tot een scheve verdeling van het mediabudget over de verschillende dealers. Het systeem optimaliseert immers naar de best presterende locaties - doorgaans de dichtbevolkte grote steden. Dit leidt ertoe dat de dunbevolkte gebieden achterblijven in uitlevering en daarmee in resultaat.

Resultaat

Oplossing
Adcombi ontwikkelde een technologie die Citroën in staat stelde om 104 aparte lokale campagnes in één handeling op te zetten. Elke campagne werd ingesteld met eigen banners, specifieke budgetten per dealer en afgekaderde regio’s. Met deze technologie automatiseerde Adcombi het beheer van dit grote aantal lokale campagnes.

De banners werden getoond op een vooraf geselecteerde lijst van premium websites, om een groot bereik en brand safety te garanderen. De banners toonden naast de Private Lease actie de gegevens van de dealer uit de betreffende regio. Hiermee werd relevantie toegevoegd aan de uiting. De banners sloten zo altijd aan bij de locatie van de consument, terwijl lokale budgetten ook echt lokaal werden besteed.

Resultaten
Door het gebruik van Adcombi’s technologie werd een tijdsbesparing gerealiseerd van bijna 90%. Het manueel activeren, optimaliseren en rapporteren van 104 losse campagnes op een gemiddelde DSP, kost ongeveer 52 uur. Met de techniek van Adcombi werd dit teruggebracht naar maximaal 6 uur.

De campagne leidde tot 5x meer registraties voor Private Lease dan normaal. Rik Boin, Programmatic Consultant Havas Media: “De campagne for Citroën was een groot succes: 5x meer registraties voor Private Lease dan normaal. Dit is onder andere te danken aan de personalisering op locatie met meer dan 500 verschillende banners. Een groot aantal, dat dankzij de techniek van Adcombi goed beheerd kon worden.”

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Havas Media / Lemz

Overige informatie

Adcombi

Amsterdam
Adcombi
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe