Portaal Gehandicaptenzorg: veilig en eenvoudig

Omschrijving

’s Heeren Loo Zorggroep is Nederlands grootste instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Voor haar zwaarder beperkte cliënten bedacht zij Jouw Internet Portaal (JIP). Hiermee kunnen mensen met een verstandelijke beperking veilig en begrijpelijk gebruik maken van internettoepassingen, nét zoals jij en ik dat kunnen.

Doel

’s Heeren Loo Zorggroep wil mensen met een verstandelijke beperking meer verbinden met de wereld om hen heen en hun zelfredzaamheid vergroten.

Daarin speelt internet een grote rol, maar dat is niet voor iedereen even makkelijk en toegankelijk. Er bestaan zo veel websites, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarnaast zijn lang niet alle websites veilig en gebruiksvriendelijk genoeg. Hierdoor kunnen mensen buiten de boot vallen en steeds verder achterop raken.

’s Heeren Loo kwam daarom met het initiatief voor Jouw Internet Portaal (JIP), waarin een aangepaste en besloten internetomgeving aangeboden wordt. Teneinde het portaal veilig te houden voor cliënten, is dit het dan ook niet toegankelijk voor derden van buitenaf.

Dit portaal moet het gebruik van nieuwe digitale ontwikkelingen mogelijk maken voor cliënten, net zoals jij en ik dat kunnen.

Resultaat

JIP is ’s werelds eerste cliëntenportaal, dat mensen met een zwaardere verstandelijke beperking begrijpelijk en veilig toegang biedt tot internettoepassingen. Cliënten hoeven bijvoorbeeld niet te kunnen lezen en schrijven om JIP te gebruiken.

JIP verschilt van andere cliëntenportalen; het bevat creatief ontwikkelde toepassingen zoals ‘PictoPin’-inloggen -voor cliënten die moeite hebben met het onthouden van een gebruikersnaam en wachtwoord- en optionele eenknopsbediening voor motorisch beperkten. JIP is zelfs te bedienen op touchscreen pc's en tablets.

Bij het ontwikkelen van de user interface stonden de behoeften én het kunnen van cliënten voorop. Een gebruiksvriendelijk ontwerp en een veilige omgeving waren daarom essentieel. Dit is gedurende het proces steeds met de doelgroep getoetst.

JIP is in 2014 succesvol gelanceerd in het Rijksmuseum waarbij 240 cliënten enthousiast ermee kennismaakten. Voor deze doelgroep gaat een nieuwe wereld open, nu ze zélf gebruik kunnen maken van internet- en communicatietoepassingen. Daarmee levert JIP een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van leven van mensen met een verstandelijke beperking.

’s Heeren Loo wil dat eind 2015 3000 van haar cliënten toegang hebben tot dit portaal. Vanuit haar visie heeft ’s Heeren Loo besloten JIP ook te willen delen met andere zorginstellingen, zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden en de gelden in de zorg efficiënter besteed kunnen worden.

JIP is ontwikkeld door iPROFS in opdracht van ’s Heeren Loo Zorggroep met steun van het KPN Mooiste Contact Fonds. Het portaal heeft in 2014 de Europese Intra.NET Award gewonnen in de categorie 'User Experience Design & Content Management'.

+ Voeg case toe