Concentrate, over alles wat online trending is!

Omschrijving

Concentrate is hét online platform van RTL Nederland voor jongeren, over alles wat online trending is. Dat weten we door de participatie van de doelgroep via social en door het gebruik van data. We zetten de fanbases van de vloggers en van RTL met succes in om bereik te genereren.

Doel

Jongeren kijken minder lineair TV. Ze zijn sociaal druk: 80% heeft dagelijks contact met vrienden. Ook zijn ze ‘always connected’. Ze zijn het meest online van iedereen, gemiddeld 3 uur per dag. 33% van de jongeren kijkt tien of meer korte videofragmenten per dag. Youtube, Instagram, Facebook en Snapchat spelen hierin de grootste rol als distributiekanaal. Het aantal minuten dat video-content wordt geconsumeerd stijgt. De kijker bepaalt wanneer hij wat kijkt via welk device.

Met het online platform Concentrate speelt RTL in op de verschuiving van het mediagebruik van jongeren van 18 tot 25 jaar naar digitale media. Op Concentrate delen we wekelijks meerdere uploads. Uniek is de wekelijkse livestream op donderdag. Interactie met de doelgroep via YouTube, Instagram en Snapchat staat voorop. We laten de regie over aan de doelgroep zelf: Concentrate is gemaakt door en voor jongeren. De vier hosts, Kaj, Monica, Thomas en Bobbie, bepalen zelf de inhoud en uitvoering van de items. We combineren het bereik van deze influencers om bereik te genereren voor het platform en koppelen de content aan RTL-merken om ook die fan communities (zoals van GTST en Expeditie Robinson) relevant in te zetten. We werken samen met onder meer content- en datapartners, zoals Upcoming en Google. Met behulp van deze data kunnen we snel zien welke content “viral” gaat op social media binnen de doelgroep. Deze input wordt vertaald naar items.

Het platform is een broedplaats van YouTube-creators, social influencers en new talent. Concentrate wordt volledig in huis geproduceerd bij RTL.

Resultaat

Concentrate is aanstekelijk en vermakelijk. De vernieuwende aanpak van creatie werpt zijn vruchten af. Door inzet van de fanbases van de vloggers én van RTL genereren we groots bereik en interactie met een jonge doelgroep, die op TV niet te vatten is. De authentieke content is actueel en deelbaar. Sinds de lancering in oktober 2015 waren er meer dan 8 miljoen videoviews (YouTube), ruim 2 miljoen videoviews (Facebook), haakten meer dan 70.000 abonnees aan en werden bijna 40 miljoen bekeken minuten gerealiseerd.

Diverse partners hebben Concentrate al met succes ingezet met custom made for web formats. Om jonge mannen toegankelijk te inspireren over style lanceerden Concentrate en AXE #Style20. De rubriek bood mannen een lijst met 20 essentials. Van sneakers tot tattoos en van pakken tot headphones. In deze inspirerende mannenomgeving was AXE met de boodschap ‘laat zweet jouw stijl niet bepalen’ een natuurlijke partner en geloofwaardige ‘protector van het platform’.

Voor de Yoga-lijn van Lenovo introduceerden we #Goodweirdwednesday. Zeven weken lang stond de woensdag in het teken van goede dingen doen op een verrassende en ludieke wijze. Hiermee creëerde Concentrate extra awareness voor de #Goodweird-campagne van Lenovo onder de doelgroep 20-34 jaar.

Overige informatie

De vier verschillende gezichten van Concentrate hebben individueel een groot bereik via hun persoonlijke social media en YouTube-kanalen. Kaj van der Ree is bekend van de YouTube-kanalen ZU5E (380.000 abonnees) en Kaj (118.000 abonnees). Vlogger Monica Geuze is bekend als de DJ van Ronnie Flex en heeft ruim 223.000 volgers op Instagram. Thomas Cox is zanger in de band Zomaer, bekend dankzij hun populariteit op YouTube en Instagram. Bobbie Bodt was finalist van het programma 3 Op Reis Backpack van BNN.

+ Voeg case toe