Consumentenbond.nl - vergelijkers

Omschrijving

Als onderdeel van het Consumentenbond Scrum-team heeft Jager & Prooi alle productvergelijkers opnieuw uitgedacht en ontworpen. Op basis van statistieken en usabilitytests, hebben we een onderbouwd gebruiksvriendelijk ontwerp neergezet. Voor mobiel en tablet hebben we aparte ontwerpen gemaakt, in nieuwe Consumentenbond-stijl, om zo de vergelijkers op alle devices te ontsluiten.

Doel

De Consumentenbond test veel producten en diensten om consumenten optimaal te kunnen adviseren bij het maken van een keuze. De testresultaten worden op consumentenbond.nl ontsloten, o.a. in de vorm van vergelijkers. Als consument kun je zo zelf met de data aan de slag. Door jouw wensen en eisen aan te geven (welke eigenschappen van een product je belangrijk vindt, hoeveel je te besteden hebt etc.) kom je uit bij het voor jou best passend product.

De bestaande productvergelijkers waren niet responsive, waardoor de bezoekers op mobiel en tablet niet optimaal bediend konden worden. Daarnaast paste het ontwerp niet meer binnen de nieuwe online huisstijl van de Consumentenbond. De vraag aan ons was om een nieuw responsive ontwerp te ontwikkelen, en hierbij onderbouwd te werk te gaan om tegelijk de gebruiksvriendelijkheid en conversie meetbaar naar een hoger niveau te brengen.

Resultaat

Om te kijken waar de usability-knelpunten bij de bestaande productvergelijkers zich bevonden, zijn we gestart met een usabilitytest van de huidige situatie. De uitkomsten hiervan, samen met de wensen vanuit Consumentenbond, vormden het startpunt voor het nieuwe ontwerp.

Door iteratief de nieuwe flow in wireframes uit te werken en dit te combineren met een visual design in de nieuwe huisstijl, creëerden we klikbare prototypes die een steeds completer en verfijnder beeld gaven van hoe de nieuwe productvergelijkers zouden worden.

Tijdens het ontwerpen hebben we vooral veel aandacht besteed aan het responsive maken van de vergelijkers. We hebben zelfs een speciale testopstelling ontwikkeld, zodat we ook op mobiel en tablet usability tests kunnen uitvoeren op de manier zoals wij dat het beste vinden.

Door regelmatig gebruikerstesten te organiseren, in de statistieken te kijken en ervaringen uit vorige versies mee te nemen in het nieuwe ontwerp, hebben we de gebruiksvriendelijkheid en conversie flink verbeterd. Uit de opeenvolgende testen bleek dat gebruikers steeds intuïtiever producten konden vergelijken. Uit data na livegang bleek dat de conversie in de eerste maand al met 24% was gestegen!

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

+ Voeg case toe