De beste online supermarkt van Nederland

Omschrijving

Realiseer de beste online supermarkt van Nederland op basis van de drie pijlers service, gemak en ontzorgen.

Doel

Toen DekaMarkt met het, weliswaar kleine, digital business team aan het einde van 2016 de roadmap voor 2017 opstelde, stond er een gezamenlijk en belangrijk doel vast: de beste worden met DekaMarkt binnen de markt voor online boodschappen in Nederland! Maar hoe wordt je de beste online supermarkt van Nederland?

Snakeware is samen met DekaMarkt die uitdaging aangegaan en heeft in 2017 met veel inzet en passie gewerkt aan de ontwikkeling en groei van de digitale kanalen van DekaMarkt. Dit alles vanuit de visie dat online boodschappen doen gemakkelijk en leuk moet zijn voor iedereen. Om dit te ondersteunen zijn er voor DekaMarkt drie pijlers gedefinieerd, welke binnen iedere (digitale) ontwikkeling centraal staan. De drie pijlers zijn: service, gemak en ontzorgen.

Snakeware heeft een dedicated team voor DekaMarkt ingericht dat volledig ontwikkelt volgens het Agile development proces en in staat is om iedere twee weken een nieuwe release uit te brengen.

Resultaat

Prioriteit was om zowel de digitale ontwikkelsnelheid als de ontwikkel flexibiliteit aanzienlijk te verhogen, zodat innovaties, nieuwe functionaliteiten en optimalisaties sneller beschikbaar gemaakt kunnen worden. Dit is gerealiseerd door de introductie van een volledig Agile development proces, welke ons in staat stelt om iedere twee weken een release uit te brengen (2016: iedere 2 maanden). Elke release is gebaseerd op het in 2017 opgestelde DekaMarkt digital development framework, waarin o.a. iedere verbetering wordt gestart vanuit het kleinste scherm en alle individuele ontwikkelingen aansluiten bij de (toekomstige) behoeften van klanten. Samen met een nieuwe content strategie resulteert dit in een sterke verbetering van de verschillende klantreizen.

Vanuit een data-gedreven visie wordt er o.a. constant gekeken naar de Net Promotor Score en aanvullende kwalitatieve klantfeedback. Alle ontwikkelingen hebben geresulteerd in een NPS-stijging van 73%.

We ontvangen wekelijks reacties van klanten die zeggen te zijn overgestapt van andere online supermarkten naar DekaMarkt, vanwege de lage bezorgkosten, de lagere minimale besteldrempel, de prettige website, de vriendelijke bezorgers, het mooie assortiment of de scherpe aanbiedingen.

Uiteraard heeft dit geleid tot mooie resultaten welke (ver) boven het marktgemiddelde liggen. Zo is de online omzet van DekaMarkt in 2017 meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar 2016. Ook het aantal geplaatste online orders is in 2017 meer dan verdubbeld ten opzichte van 2016. De gemiddelde orderwaarde is in 2017 toegenomen, wat één van de belangrijkste drivers is voor een beter rendement.

Overige informatie

In 2018 zullen we de ingezette koers van 2017 voortzetten en blijven werken aan de beste online supermarkt van Nederland. Zo introduceren we in april de nieuwe DekaMarkt app en rond de zomer zullen we een strategische volgende stap zetten m.b.t. onze e-fulfilment processen.

In februari 2018 lanceren wij in geheel ons bezorggebied een nieuwe betaalapp voor de bezorger, waarmee de betaalprocessen sterk geprofessionaliseerd worden. Alle processtappen zullen digitaal verwerkt worden, waarna de klant gemakkelijk en snel kan pinnen en direct daarna een overzichtelijke kassabon ontvangt per e-mail. Dit lijkt misschien niet het vermelden waard, echter heeft (bijvoorbeeld) de marktleider voor online boodschappen deze functionaliteit nog steeds niet kunnen implementeren.

Daarnaast zullen we vanaf Q1 AfterPay aanbieden als achteraf betaalmethode voor de zakelijke markt.

In Q2 van 2018 starten wij in één van onze bezorgregio's een pilot met de bezorging door een elektrisch voertuig. DekaMarkt kiest daarmee voor een verantwoorde en duurzame logistieke oplossing!

Over Detailresult Group.
Detailresult Groep exploiteert twee supermarktformules en biedt andere familiebedrijven een platform om zich aan te sluiten en synergievoordelen te realiseren. Detailresult heeft bijna tweehonderd filialen, twintigduizend medewerkers en een consumentenomzet van ruim 2 miljard euro per jaar.

Snakeware

Sneek
Snakeware
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe