De Monitor

Omschrijving

Met De Monitor maken we sinds november 2017 de overgang van crowdsourcing naar crowdparticipatie. Door gebruik te maken van personalisatie, verregaande transparantie, een conversational interface voor tips en een slimme automatisering van de ingestuurde tips betrekken we het publiek meer dan ooit bij de onderzoeksjournalistieke verhalen op het platform

Doel

Met de Monitor willen we systeemfouten in wet- en regelgeving signaleren en oplossen. En daarbij optimaal gebruikmaken van de ogen en oren in het land. Doel van de nieuwe site is dit verder te optimaliseren door een directe relatie tussen journalist en tipgever mogelijk te maken. Publiek betrekken we niet alleen bij de start, maar ook als het onderzoek in volle gang is. Dit proces is op een slimme manier geautomatiseerd.

Ook in efficiency van data-verwerking zijn belangrijke stappen gezet. Journalistieke researchkracht is schaars, redacteuren kunnen nu uit de enorme informatiestroom relevante verhalen halen, publiek op de hoogte houden. Zelfs analyses van tips maken en die verwerken in data-toepassingen (1 op 1 in de uitzending verwerkt). Verder willen we met dit systeem terugkerend bezoek stimuleren. Door mensen in de loop van het onderzoek te houden, verzamelen we een groep mensen die zich betrokken voelen bij een onderwerp. Dit maakt ons minder afhankelijk van partijen als Facebook om publiek te bereiken.

Resultaat

Tipgevers worden via een conversational interface direct geleid naar de makers van het betreffende onderzoek. Deze makers kunnen tijdens het hele onderzoek gericht de juiste mensen betrekken. En ze persoonlijk op de hoogte houden door een slimme mailkoppeling. Het systeem zorgt voor een persoonlijke gebruikservaring aan de kant van het publiek. Maar ook stelt het de redactie in staat slimmer om te gaan met input, conversaties deels te automatiseren en selectiever en efficiƫnter te werken.

De redactie verliest beduidend minder tijd aan spam, sorteren en verdelen van tips. De kwaliteit van de ingezonden tips is toegenomen, ook worden bijvoorbeeld meer relevante documenten meegestuurd. Het proces is daadwerkelijk transparanter geworden, het is voor redactie makkelijker om in verschillende vormen updates te publiceren. Uit de feedback van gebruikers blijkt dat het gelukt is om de ervaring te verbeteren. Gebruikers ervaren het proces van tip-insturen als persoonlijk en betrokken, en met beperkte middelen stelt het CMS ons in staat dat vol te houden. In korte tijd is het aantal abonnees op de verschillende onderzoeken gegroeid tot 2.500. Qua online bezoekersaantallen heeft de Monitor gemiddeld 110.000 uniek bereik per maand.

Overige informatie

NoProtocol

Amsterdam
NoProtocol
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe