Bynco - De nieuwe manier van auto's kopen!

Omschrijving

Jaarlijks wisselen 1,7 miljoen occasions in Nederland van eigenaar. De zoektocht vindt vandaag de dag al voor 95% online plaats. Bynco maakt het mogelijk nu ook de laatste 5% volledig online te doen. Betalen via iDEAL, gratis thuisbezorgd en 14 dagen op proef!

Doel

Het doel van Bynco is om de nieuwe standaard in auto’s kopen te worden. Het aanschaffen van een tweedehands auto moet weer eerlijk, eenvoudig en vooral weer leuk worden. Aan klantverwachtingen wordt helaas vaak niet voldaan door autobedrijven. Te vaak zijn er financiële verrassingen, vraagtekens bij de staat van de auto, zijn ze niet open wanneer jij wilt en is er slechte respons op vragen. Dit moet anders en kan vooral ook anders.

De opdracht: bouw een toekomstvast, schaalbaar, e-commerce platform, waar we klanten optimaal helpen bij het maken van hun keuze, maar de klant de regie in eigen hand heeft.

Eén van de uitdagingen was een korte time-to-market realiseren. Daarom heeft Bynco DearNova gevraagd om het concept verder uit te werken, te valideren in de markt om vervolgens via agile scrum het platform zo snel mogelijk te realiseren.
Tijdens onze gesprekken met potentiële klanten bleek gemak, vertrouwen en transparantie cruciaal zijn om de klant te overtuigen van een online aankoop. Daarom is het traditionele model waarin veelal gezocht wordt op merk, vervangen door zoeken op gebruiksvorm, is hoogwaardige 360-graden fotografie toegevoegd, zijn er recensies van derden, zoals DEKRA (keurings- en kennisorganisatie) en is er gezorgd voor een optimale gebruikerservaring op alle devices.

Een belangrijk uitgangspunt was een flexibele architectuur waarop eenvoudig en snel realtime- koppelingen met (data)leveranciers en partners gemaakt kunnen worden. Dit omdat Bynco gelooft in samenwerking met specialisten en tevens de ambitie heeft het concept internationaal verder uit te rollen.

Resultaat

Bynco is de eerste Nederlandse speler die 100% online tweedehands auto’s verkoopt. Klanten zoeken, bekijken, beoordelen, bestellen en betalen hun auto op Bynco.com om hem vervolgens binnen 48 thuis afgeleverd te krijgen.

Van concept naar prototype
Met inbreng van potentiële klanten kwamen we snel tot een prototype. Dit door met hen in gesprek te gaan, voorbeelden te laten zien en zo hun behoeftes in kaart te brengen. Parallel aan de realisatie van het prototype hebben we een technische verkenning gedaan om de juiste architectuur te kunnen bepalen voor dit vraagstuk. Binnen een periode van vier weken stond er een door klanten gevalideerd prototype klaar en was er een backlog opgesteld voor een Minimu Viable Product (MVP).

Van prototype naar MVP in vier maanden
Binnen vier maanden was het prototype getransformeerd in een innovatief online platform waar je een auto ‘in het winkelmandje legt’ en met iDEAL kan afrekenen. Binnen één week na livegang in februari 2017 verkocht Bynco de eerste auto, een jaar later zijn er meer dan 75 auto’s verkocht. Na livegang met het MVP is de dienstverlening in samenwerking met partners continu uitgebreid op basis van klantfeedback. Van acceptatie van buitenlandse rijbewijzen, een unieke inruilservice, tot het aanbieden van financiering. De flexibiliteit van het platform en de architectuur maken dat deze innovaties een time-to-market hebben van slechts enkele weken.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

In het begin van het traject: FEL op design

Overige informatie

Wist je dat:
- Bynco als eerste auto-webshop een Thuiswinkel Waarborg heeft;
- Bynco een veilige betaalmethode heeft waarbij alle iDEAL betalingen via een derdengeldrekening lopen, beheerd door GoCredible;
- Uniek is dat je bij Bynco 14 dagen kan proefrijden en de auto in die periode kan retourneren als deze niet bevalt;
- Bynco werkt met vaste, scherpe prijzen en auto’s gemiddeld 8% goedkoper zijn dan vergelijkbare auto’s in de markt.
- Eén van de eerste klanten 69 jaar oud was en zijn Renault CAPTUR online op zondagavond bestelde en betaalde zonder voorafgaand persoonlijk contact;
- De gemiddelde leeftijd van klanten 49,8 jaar is;
- Bynco verhoudingsgewijs veel vrouwen als klant heeft, te weten 44%;
- De hoogste orderwaarde in één transactie €27.990,- bedroeg en de gemiddelde orderwaarde €15.542,44 is. Dit is €15.479,44 hoger dan de gemiddelde online transactie in Nederland;
- 93% Van de aankopen plaatsvond op de desktop en dat klanten de website gemiddeld 101 minuten bezochten voordat ze overgingen tot aankoop;
- 44% Van de aankopen plaatsvond buiten gebruikelijke openingstijden van autobedrijven;
- Het retourpercentage slechts 4% is;
- De snelste levering op speciaal verzoek binnen 9 uur na bestelling gerealiseerd was;
- Klanten Bynco met gemiddeld een 9,3 waarderen en 97% van de klanten Bynco aanbeveelt.

DearNova

Vianen
DearNova
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe