DELA groei in dalende markt

Omschrijving

Forse groei in neergaande markt? Het kan! Tegen de markttrend in wist DELA een flinke groei te realiseren in het aantal verkochte uitvaartverzekeringen. Dit zonder ondersteuning van grote branding campagnes, maar door een gedegen lange termijn strategie. Alles gebaseerd op constant optimaliseren en testen binnen en tussen de verschillende kanalen.

Doel

De markt van uitvaartverzekeringen krimpt al jaren. In 2017 zelfs 15%* ten opzichte van 2016. Dalende verzekeringsbereidheid en toenemend aantal alternatieven spelen de markt parten. De vraag daalt en de concurrentiedruk neemt toe met als gevolg hogere kosten per aquisitie (CPA). In SEA vertaalt dit zich bijvoorbeeld naar een stijging van 52% in de kosten per klik op de belangrijkste keywords!

Desondanks stelde DELA zich ten doel meer uitvaartverzekeringen te verkopen dan in 2016 tegen een gelijkblijvende CPA. Extra uitdaging was dat DELA in 2017 geen branding campagnes heeft ingezet. In tegenstelling tot de twee grootste concurrenten die meerdere malen fors aanwezig waren via TV, Radio en OOH**.

Groei tegen gelijkblijvende CPAs, in een krimpende markt met stijgende prijzen.


*bron: DELA marktdata research
** bron Nielsen bruto mediabestedingen

Resultaat

Het resultaat waren duizenden extra verkochte polissen (+3%) tegen een gelijkblijvende CPA.

We hanteren een strategie gebaseerd op botomline sturen, constante optimalisaties en lange termijn. Daarbij hebben we het hele online spectrum constant verbeterd. Van offsite top of the funnel prospecting tot en met onsite-funnel optimalisatie.

Alle keuzes zijn gemaakt op basis van dagelijkse real-time performance data op kanaal niveau. Het gevolg daarvan is dat we in staat zijn geweest constant verbeteringen door te voeren. Niet alleen binnen de kanalen, maar ook over de kanalen heen. Enkele voorbeelden:

a) Zo kwamen we via search data bij het inzicht dat er veel onduidelijkheid bestaat over de kosten van een uitvaart. Dit gegeven hebben we onder andere in Display gebruikt door bestaande uitingen aan te passen. Het resultaat 94% van de kliks gaan naar die specifieke banner variant.

b) Lessen uit betaalde kanalen en CRO gebruikten we om de affiliation conversieratio’s boven de marktstandaard te krijgen. Het resultaat: 6% groei uit dit kanaal tegen een gelijk blijvende CPA.

c) Neem onze best presterende display uiting. Een CRO jaarplan in combinatie met constante A/B tests op basis van zowel on- als offsite data leidde tot 25% performance verbetering.

Essentieel voor succes is een naadloos partnerschap tussen DELA en FreshFruit. Gezamenlijke SCRUM teams borgen dat we op inhoud en organisatie constant verbeteren.

Het resultaat bevestigt dat je je marktaandeel kunt vergroten, mits je een gedegen lange termijn strategie hebt, een hecht partnerschap bouwt en tussentijds niet in paniek raakt. Zelfs in een krimpende markt!

Overige informatie

Fresh Fruit Digital

Eindhoven
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe