DenHaag.com

Omschrijving

DenHaag.com, dé bron voor 'alles Den Haag'. Een site die elke toerist én bewoner succesvol
weet te engageren en Den Haag in binnenen
buitenland op de kaart zet. Q42 en Fabrique
ontwikkelden daarom de eerste toeristische website die content first is en de gebruiker en zijn
wensen herkent.

Doel

Het doel van DenHaag.com is om de toerist en bewoner van Den Haag te enthousiasmeren
voor alles wat er te doen, beleven en te zien valt in die mooie stad achter de duinen.
DenHaag.com zou dus niet alleen een stadsportal moeten zijn, maar ook een vrijetijdsportal,
passend bij de waarden die de stad heeft. Een site die gericht is op content en deze op de
juiste wijze overbrengen aan de gebruiker. DenHaag.com moest dé bron worden voor 'alles
Den Haag'. Naast de herontwikkeling van de site liep namelijk een tweede project. Dit project
hield in dat touchscreens in de VVV en op verschillende locaties in de stad en daarnaast
grote narrowcastingschermen op prominente locaties geplaatst zouden worden. Deze
kanalen zouden gevuld moeten worden met dezelfde content als DenHaag.com.

Er waren vier ontwikkelingen die aanleiding vormden om het vrijetijdsaanbod zo effectief
mogelijk online te ontsluiten:
1) De vraag vanuit de gemeente aan de culturele sector om de collectieve cultuurparticipatie
op te pakken.
2) De wens vanuit de cultuursector om collectief marketing in te zetten.
3) Den Haag Marketing wilde een vernieuwde website voor bezoekers om Den Haag als
vrijetijdsproduct integraal neer te zetten.
4) De gemeente Den Haag en Den Haag Marketing wilden komen tot een integrale digitale
infrastructuur met een single point of entry en een single point of exit.

Reden genoeg om alle losse initiatieven voor cultuur, uitgaan, restaurants en hotelovernachtingen samen te brengen in één activatieplatform.

Resultaat

DenHaag.com heeft veel aandacht gekregen als eerste clutterfree toeristische website. Deze website is mobile first en dus responsive en op content ontwikkeld. Met uitgebreide user tests onderzochten we het sitegebruik van bezoekers. Vanuit deze customer journeys ontstond DenHaag.com als 'prikkelende wegwijzer': een duidelijke gids die ook verrast met leuke restaurantjes. Op de homepage kun je kiezen voor de doordachte zoekfunctie what/where/when. Of je ontdekt met één klik de hoogtepunten. De prominente plaats voor fotografie maakt de site uitnodigend en moedigt aan verder te zoeken.

Alles wordt ingezet om effectief te informeren. Lussen in de weg laten via 'Sneller naar
Scheveningen' de snelste route zien. Om het werk van de redactie makkelijker te maken, bouwden we een maatwerk CMS en was er extra aandacht voor tooling. Het hele activatieplatform is makkelijk te beheren. We koppelden de databank van VVV Nederland en de Uit-database. Met alle informatie en haar meertaligheid is DenHaag.com dé bron voor elke bezoeker van Den Haag.

Er is een enorme stijging ten opzichte van de oude
omgeving; over heel 2013 waren er bijna 300.000 bezoekers, tegenover 400.000+ bezoekers op de nieuwe site in de tweede helft 2014 (+163%). Jeugdfestival De Betovering, literatuurfestival Writers Unlimited en dansfestival CaDance kregen op DenHaag.com veel aandacht. En melden een significante groei in aantal bezoekers!

Fabrique

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe