Destil.nl is klaar voor de toekomst

Omschrijving

Een mix van trends en beproefde technieken biedt de basis voor het nieuwe platform van DESTIL Bouw en Industrie. Het platform gaat zorgen voor groei van de online omzet, onder andere door persoonlijke aandacht en gebruik van data.

Doel

Voor groothandel voor bouw en industrie DESTIL is het online kanaal de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Naast telefonische verkoop, een netwerk van zevenendertig vestigingen en een groep vertegenwoordigers die klanten bezoeken, is de website een belangrijke omzetbron voor de nummer 1 groothandel in de branche.
De bestaande website van DESTIL dateerde van 2012. Sindsdien is er veel veranderd op e-commercegebied. Zo merkte het bedrijf met name dat steeds meer klanten bestellingen willen plaatsen met een mobiel device. Daar was de bestaande website niet goed op voorbereid. Verder wilde DESTIL meer doen met klantdata en bestelhistorie, zodat ze klanten betere en gerichtere aanbiedingen kunnen doen en online en offline naadloos op elkaar aansluiten.
In 2017 wil DESTIL een substantieel deel van haar omzet, minimaal 20%, online realiseren en ook het conversieratio moet flink omhoog. Het vorige platform was hier niet meer geschikt voor. Het draaide op een verouderde versie van Sitecore en is gebaseerd op een koppeling met een oud systeem. In de laatste versie van het Sitecore Experience Platform zijn meer mogelijkheden voor personalisatie, welke aansluiten bij de wensen die Destil heeft. Het moet daarnaast net zo makkelijk worden om op een bouwplaats even snel een bestelling te plaatsen met een mobiele telefoon als op kantoor met een pc. De webshop van Destil was tot nu toe nog het enige kanaal met een afwijkende huisstijl. Ook dit moest gelijk getrokken worden en de offline content wordt ook online geplaatst. Hoog tijd om met een schone lei te beginnen!

Resultaat

Het platform is een mix van trends en beproefde technieken geworden.
DESTIL maakt een duidelijk verschil tussen potentiële en bestaande klanten. Een potentiële klant wordt op alle mogelijke manieren overtuigd van de voordelen van het klant zijn. Zo krijgt deze een compleet andere homepage te zien en krijgt de bestaande klant de scherp geprijsde dagdeal te zien.

Voor een groothandel met zo’n 120.000 verschillende artikelen - waarvan er veel nog in verschillende specifieke maten, kleuren of specificaties beschikbaar zijn - is een snelle en goedwerkende zoekfunctie erg belangrijk. DESTIL zet daarvoor de open source search-server Apache Solr in. Die kan goed omgaan met de hoge aantallen artikelnummers en facetten van ieder product. Solr speelt ook een belangrijke rol bij het aanbieden van gerelateerde producten op het juiste moment in de check-out flow. Hiermee is het mogelijk de omzet een extra stimulans te geven.

Nieuw is ook de mogelijkheid om orders te splitsen. Klanten kunnen bij hun bestelling aangeven dat ze bepaalde artikelen nog binnen vijf minuten komen afhalen in een van de regionale vestigingen en de rest willen laten bezorgen. Daartoe biedt de website inzicht in de realtime voorraad per vestiging. Om het contact met klanten soepel te laten verlopen, biedt de nieuwe site een chatfunctionaliteit en wordt ook Facebook ingezet.

De resultaten zijn al kort na oplevering erg positief: zo is de omzet gestegen met 10 procent, zijn er 50 procent meer sessies, 15 procent meer transacties en steeg het aantal nieuwe gebruikers met 65 procent.

Overige informatie

Het project is gestart met een uitgebreid onderzoek onder effectieve e-commercesites. Ook is het bezoekersgedrag met behulp van een heatmap-analyse in kaart gebracht en werd een SEO-aanpak gedefinieerd. Het DESTIL team bestaat uit 6 medewerkers van Estate en 3 van DESTIL. Gedurende 7 sprints is het platform ontwikkeld met een budget van circa 1 ton. Bijzonder feitje: dit gehele budget is eerst online verdiend.

+ Voeg case toe