Echt HEMA, nu ook online

Omschrijving

HEMA is van iedereen. Overal klopte de merkbeleving, behalve online. En juist daar heeft HEMA grote ambities. We combineerden e-commerce optimalisatie met het heldere Hollandse HEMA-gevoel: inspirerend, eenvoudig en overzichtelijk. Door de kunst van het weglaten maakten we hema.nl weer echt HEMA.

Doel

E-commerce is een van de speerpunten in de strategie van HEMA. HEMA wil volledig omnichannel worden door naadloze integratie van de on- en offline aanwezigheid. Dit betekent dat online bestellen overal en altijd op elk device mogelijk moet zijn.

De opdracht viel samen met de digitale transitie van HEMA naar agile werken. Voorheen dicteerden de technische randvoorwaarden de online presence van HEMA. Vanaf nu stond de customer journey centraal.

De drie belangrijkste doelstellingen voor het nieuwe hema.nl:

1. Een naadloze gebruikerservaring, geoptimaliseerd voor alle devices.
HEMA had nog een aparte mobiele site en nog geen optimalisatie voor tablets.

2. Een moderne look en feel.
Een website die de in-store ervaring evenaart of zelfs overtreft, en herkenbaar HEMA is.

3. Hogere conversie en hogere gemiddelde orderwaarde.
Conversieverhoging door verbeterde gebruikerservaring op alle kanalen en hogere orderwaarde door beter gebruik van cross- en upsell functionaliteiten.

Resultaat

In een half jaar realiseerden we het responsive design en de complete herbouw van de website. ‘Meer HEMA’ was ons motto voor het redesign. Want HEMA is al leuk genoeg van zichzelf: de producten, de eenvoud, de optimistische toon en de humor. En dat leuke HEMA winkelgevoel en het gemak moest de bezoeker ook online beleven.

We haalden alles weg wat overbodig is en brachten hema.nl terug tot de essentie. Op alle devices, in de complete online stijl, het gevoel en de interactie. Inclusief het optimaliseren van de complexe checkout. Zo bereikten we het bijna onmogelijke: we ontwierpen een hema.nl dat mensen zelfs zonder logo herkennen als écht HEMA.

Door de kunst van het weglaten is hema.nl een van de weinige webwinkels die er opgeruimd uitziet en toch uitstekende resultaten kan tonen: de conversie steeg met meer dan 10%, de time on site met 25 % en de online omzet zelfs met 30%.

Overige informatie

Fabrique werkte ism Emakina aan het nieuwe hema.nl.

+ Voeg case toe