Een groen platform voor non-greenies | Powered by Wecycle

Omschrijving

Een groen platform voor non-greenies met als doel consumenten te bereiken met een lage tot geen interesse in recycling of groene initiatieven en inleveren. Wecycle wil bij recyclen bij deze groep minimaal in hun “evoked set” krijgen als ze een oplossing zoeken voor hun oude apparaten of lampen.

Doel

Het consumentenplatform van Wecycle helpt de consument bij het krijgen van een goed gevoel, doordat ze een keuze kunnen maken die bij hen past na gebruik van elektrische apparaten en energiezuinige lampen. Belangrijkste boodschap: waar je ook voor kiest, gooi ze in elk geval niet weg! Wecycle heeft geen winstoogmerk en heeft als doel bijdragen aan de inzameldoelstelling van Nederland. Circulair denken is een hot topic en dit bestaat uit meer dan alleen inleveren. Zo lijkt het hergebruiken van een oud-apparaat misschien zuinig, maar wordt hierbij vaak vergeten dat dit ware energievreters zijn. Het consumentenplatform richt zich dus op het schetsen van vijf opties:
• Inleveren
• Repareren
• Helpen, door afgedankte elektrische apparaten en lampen in te leveren voor recycling
• Verkopen: marktwaarde word afgezet tegen recyclewaarde.
• Winnen!

Resultaat

In de zomer van 2017 is het consumentenplatform gelanceerd en vanaf september wordt actief campagne gevoerd om ook consumenten te bereiken voor wie inleveren voor recycling niet direct de eerste keuze is.
Wecycle heeft Sitecore al ingezet voor de gebruikers en hierdoor konden eenvoudig elementen hergebruikt worden. Er wordt al onderzoek gedaan om consument en gedrag te herkennen, maar dat is vaak achteraf. Door dit platform wil Wecycle meer consumenten bereiken en insights verkrijgen, welke weer toegepast kunnen worden in de campagnes en optimalisatie van de site.
Het platform gaat inzicht geven in de voorkeuren van de consument ten opzichte van het afdanken van hun oude apparaten en lampen. Met als doel een hogere bekendheid van de vele inleverpunten bij gemeenten en in winkels en een stijging in de hoeveelheid ingeleverde elektrische apparaten en lampen. Daarnaast wil Wecycle met deze ketenbrede aanpak dat meer consumenten een keuze maken tussen de alternatieven naast weggooien.

Overige informatie

In juni is een UX onderzoek uitgevoerd onder de drie doelgroepen van Wecycle. Het onderzoeksdoel besloeg de algemene gebruikerservaring, personalisatie en geboden functionaliteiten. Via dit onderzoek is de circulaire manier van denken getest bij consumenten.
Vanaf september wordt een intensieve online campagne gevoerd. Hierbij worden de personalisatiemogelijkheden die Sitecore biedt, gecombineerd met specifieke targeting in Facebookcampagnes. Ook dit biedt Wecycle weer een schat aan informatie over de voorkeuren van de consument omtrent het afdanken van e-waste en het circulair denken in Nederland.

Estate Internet

Tilburg
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe