Een website voor een topcollectie en uniek museum

Omschrijving

Het Kröller-Müller Museum heeft een wereldberoemde collectie met kunstwerken van Van Gogh, Monet, Seurat, Picasso en Mondriaan. Een bijzonder museum op een spraakmakende locatie in de bossen van de hoge Veluwe. De nieuwe website moet recht doen aan de topcollectie en het unieke karakter van het museum.

Doel

De ambitie in dit project is de ontwikkeling van een website die beter aansluit bij de wensen van de doelgroep, het museum sterker positioneert en het museum beter in staat stelt om commerciële kansen te benutten.

In het scrum-traject is er ingezet op een webdevelopment vanuit mobile-first. Bovendien moest de website en CMS flexibel van opzet zijn zodat het museum goed kan meebewegen met de veranderende markt. Op technisch gebied waren de koppelingen met het collectiebeheersysteem (TMS), de beeldbank (Bynder) en de webshop (SEOshop) van belang.


Resultaat

Inspireren - Met de website is het Kröller-Müller Museum in staat om op een verhalende en zeer visuele manier de activiteiten en de collectie naar buiten te brengen. De verbanden die gelegd worden tussen de collectiestukken onderling en met de inspirerende blogberichten, wekken de unieke collectie van het museum tot leven.

Informeren - Naast inspirerende content is op de website natuurlijk ook de informatieve basis op orde. Wanneer is het museum open? Welke tentoonstellingen zijn er? Wat is de route naar het museum? De antwoorden zijn voor de gebruiker snel te vinden. De toptaken van de gebruiker zijn geïnventariseerd met behulp van webstatistieken en getoetst door middel van een gebruikersonderzoek.

Specifieke doelgroepen - Speciale landingspagina's voor bijvoorbeeld touroperators en de meertaligheid van de website (bijvoorbeeld Chinees) moeten 'nieuwe' doelgroepen verleiden om naar het museum te komen. Maar ook een webshop die is ontwikkeld binnen het project en een link naar het ticketsysteem moeten de zakelijke koers van de organisatie ondersteunen.

In de webstatistieken zien we terug dat mensen sneller de informatie kunnen vinden die ze zoeken, langer op de site blijven hangen voor inspiratie en het bouncepercentage van de mobiele-gebruiker sterk is verbeterd (tot naar het niveau van de 'gewone' desktop-bezoeker).

Zicht online

Rotterdam
Zicht online
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe