Elektramat, doelgroepadvertising met 500.000 producten

Omschrijving

Elektrotechnische groothandel Elektramat bedient met ruim 500.000 producten bedrijven op het gebied van elektrotechniek. Alle ingrediënten zijn aanwezig om marktleider te worden, maar hoe? We ontwikkelden een mix van verschillende slimme online marketingtechnieken. Het resultaat: hun positie als marktleider is bevestigd en de online omzet is maar liefst 73% gestegen.

Doel

De bouwwereld zit na de financiële crisis in een wereldwijde groei. Dit is onder andere terug te zien in het online zoekvolume naar elektrotechnische materialen. Dat biedt kansen voor Elektramat, die als B2B groothandel ruim 500.000 producten aanbiedt. De doelgroep heeft bij hen meer keuze dan bij iedere andere concurrent. Dit geeft Elektramat de mogelijkheid om de positie van marktleider aan te nemen.

Hoe kan Elektramat van deze marktontwikkeling profiteren en haar marktpositie versterken? Welke doelgroep benadering is daarbij vereist? Aan Adwise de taak om deze vragen te beantwoorden. Het doel is om de marktleiderspositie van Elektramat vast te stellen en de doelgroep optimaal te bedienen door de juiste slimme online marketingmix in te zetten.

Resultaat

Elektramat bedient een doelgroep die periodiek bestellingen plaatst, maar niet per se bij dezelfde aanbieder. Door de inzet van diverse remarketing campagnes, zowel op basis van cookies als e-maillijsten, blijft Elektramat continu top-of-mind bij de doelgroep. Bezoekers worden via diverse kanalen, zoals Google, Facebook en Bing, getriggerd een aankoop te doen. De remarketinglijsten zijn opgebouwd als cohorten (0-3 dagen, 3-14 dagen, enz.) met bijbehorende biedingen. Op deze wijze bieden we meer of minder gebaseerd op het laatste bezoek.

Gezien het grote assortiment van Elektramat is het onmogelijk om voor alle gerelateerde zoektermen handmatig de campagnes aan te passen. Daarom doen we middels een zelfontwikkeld script op grote schaal productspecifieke automatische bodaanpassingen op basis van locaties, advertentieplanning, apparaten en conversies. Voor elk product, iedere categorie en aanverwante zoektermen behalen we zo het meest optimale resultaat. Iedere advertentie wordt op het juiste moment en tegen de meest gunstige bieding getoond.

De business case werd primair gebaseerd op online sales. Hiervoor brachten we in kaart hoe alle verschillende targeting- en advertising mogelijkheden Agile in de meest optimale strategie geïntegreerd konden worden om zo maximaal volume en rendement te behalen. Middels advertising werd het gigantische productaanbod van Elektramat toch optimaal in beeld gebracht. De focus lag hierbij enerzijds op volume en rendement en anderzijds op het genereren van merkvoorkeur onder de doelgroep.

Het resultaat is een omzetstijging van maar liefst 73% en een online verkoopstijging van 62% in een half jaar tijd.

Overige informatie

Adwise - Your Digital Brain

Almelo
Adwise - Your Digital Brain
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Tags

+ Voeg case toe