Eneco Cross Device Conversion

Omschrijving

Het doorvoeren van wijzigingen voor mobile visitors kan voor een effect zorgen voor diezelfde visitors op een ander device. Via een crossdevice-analyse, waarbij de data van testvisitors op mobiel gematcht werden met data op andere devices, kon het positieve effect van een wijziging op mobiel aangetoond worden op desktop orders.

Doel

De aanleiding voor het testen op mobiel waren funnel analyses waarbij een vergelijking tussen mobiel en desktop resulteerde in hypotheses voor testen die specifiek op mobiel gedrag waren gericht. Ook was er naar aanleiding van het vooronderzoek de aanname dat visitors op mobiel veelal oriënteren en eerder via andere devices converteren. De vraagstelling en verwachting vanuit de opdrachtgever waren om de grote hoeveelheid mobiele visitors eenvoudiger en effectiever in en door de funnel te laten gaan. Daaraan gekoppeld lagen vragen ten grondslag als: “Hoe kunnen we meer waardevolle data verzamelen, voor het verder optimaliseren van de website en campagnes?” en “Hoe kunnen we waarde toekennen aan een wijziging in het oriëntatieproces op mobiel?”

Resultaat

Het resultaat kwam tot stand door niet enkel naar de testdata te kijken (+7% in berekeningen en -4% niet significante daling op orders). Op basis van de testdata zou immers besloten worden niets te implementeren.

Maar door het vermoeden dat de meeste visitors op mobiel voornamelijk oriënteren en op andere devices converteren; is er middels de log level data (Snowplow) een match gemaakt op basis van de door de visitor ingevoerde data, waarmee interessante inzichten verkregen werden voor het gedrag van visitors die de variant op mobiel hadden gezien en later via desktop terugkwamen. Dat resulteerde in een stijging van 8% in berekeningen en 32% stijging in orders.

Deze test laat niet alleen de mogelijkheid zien om het effect van een wijziging voor mobiele visitors meetbaar te maken op andere devices; maar toont ook aan dat het vereenvoudigen van het oriëntatieproces aan het begin van een customer journey effect heeft op acties verderop in de customer journey.

Daarnaast laten deze resultaten het belang zien van de slimme inzet van verschillende soorten data en dat de kennis en kunde om verder te kunnen kijken dan pure testdata en variantvergelijking tot zeer waardevolle inzichten kunnen leiden.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

Blue Mango Interactive

Eindhoven
Blue Mango Interactive
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe