Extreme Roadtrip & Renault

Omschrijving

Een multiscreen format waarin de drie vrienden (én extreme sporters) Chris, Brigitte en Toine in de Renault Kadjar op roadtrip gaan langs 10 extreme sport-locaties in Frankrijk. De kijker werd geactiveerd om zijn ideale roadtrip samen te stellen en kans te maken op een unieke reis met drie vrienden.

Doel

Renault zocht een branded content partnership om awareness te creëren rond de lancering van de nieuwe Renault Kadjar, en zo haar marketingboodschap Stop Watching, Start Living te communiceren en de doelgroep te inspireren en activeren.

De verkoopdoelgroep van de auto is mannen 40+ met een kantoorbaan, woonachtig in een vinex-wijk. Ze kijken thuis op de bank naar sport of gaan de sportschool in. Ze zouden graag wat stoerder willen zijn en de wereld intrekken. Renault spreekt hen aan met de boodschap: kom uit je comfort zone en ga er op uit. De communicatiedoelgroep is mannen 30+.

De Renault Kadjar is een sportieve auto met een stoere voorkant, zekere blik en krachtige grille. Hij nodigt uit tot actie, om verder te gaan en nieuwe plekken te ontdekken. De auto wordt in de marketingcampagne van Renault gepositioneerd binnen het extreme sports domein en moest via dit partnership het extreme sports domein volledig claimen.

Betrokkenheid, inspiratie en activatie waren belangrijke doelstellingen waarbij innovatie, contentcreatie en social integratie essentiële voorwaarden vormden. Extreme Roadtrip verbond al deze wensen.

Resultaat

Renault en RTL opereren beiden met een focus op innovatie en digitale transformatie. Op dat kruispunt is dit partnership ontstaan. Extreme Roadtrip is een multiscreen format waarbij de distributiestrategie uitgaat van ‘digital first’. De serie was zowel via de website, RTL XL, YouTube, Facebook, als via RTL 5 op TV te volgen.

Chris, Brigitte & Toine gingen op roadtrip door het land van Renault en brachten zo de Renault Kadjar natuurlijk in beeld. We hebben zorgvuldig gecast zodat de kijker zich wilde identificeren: 3 hosts van rond de 30, al jaren bevriend, ooit hard met bezig met studie en carrière tot ze het roer omgooiden en ‘started living’. Iedere aflevering haakte een BN’er of YouTube-ster met een groot online bereik aan. We integreerden de Renault Kadjar en de USP’s natuurlijk in program, maar het grootste deel van de brandstory zat hem in de relaxte Franse sfeer, look & feel, muziek, sportieve activiteiten op mooie locaties en het cinematografische karakter. We prikkelden de doelgroep via een brand activation, met als prijs een roadtrip met vrienden.

De serie behaalde mooie resultaten:
- Netto bereik op TV 1,3 miljoen (6+)
- TV zeer selectief op Man 35-49, index 141
- Bereik promo-campagne 80% mannen 35-49
- Gemiddelde leeftijd activatie: 42

Uit kwalitatief onderzoek blijkt dat kijkers Renault en de content goed vonden matchen: de sponsor paste bij het programma. Men vond dat de positieve punten van de auto werden belicht en dat de beelden prikkelden om zelf een roadtrip te maken.

Overige informatie

RTL, Fuse Branded Entertainment Bureau en Towel Media ontwikkelden in opdracht van Renault vernieuwende en aanstekelijke content die naadloos aansloot bij de marketingboodschap, positionering en doelstellingen van de Renault Kadjar. We gebruikten daarbij de kracht van de distributiekanalen van RTL voor bereik.

De serie had een doorlooptijd van 10 weken. Twee keer per week werd er een aflevering geplaatst op de online platformen Extremeroadtrip.nl, RTL XL, YouTube en Facebook. TV was ondersteunend; iedere donderdagavond was er een compilatie van tien minuten te zien bij RTL 5. De promotionele campagne bestond uit cromo’s, brand promo’s en streamspots op RTL-zenders en –platformen, in combinatie met een social marketingcampagne waarbij we naast directe social media van RTL ook gebruik maakten van het netwerk van de BN’ers (bekend van RTL-programma’s) en online influentials (uit het netwerk van RTL MCN).

Uit de resultaten, zowel kwantitatief als kwalitatief, blijkt dat de doelgroep mannen 30+ werd bereikt, beraakt, geïnspireerd en geactiveerd.

+ Voeg case toe