Graydon Decision Model

Omschrijving

Voor veel bedrijven is het belangrijk dat klantacceptatie op een uniforme manier gebeurt. In opdracht van Graydon ontwikkelde Info.nl het Graydon Decision Model. Het Graydon Decision Model stelt bedrijven in staat om op een uniforme, efficiënte en gebruiksvriendelijke manier potentiële klanten te beoordelen met zelf ingestelde acceptatiecriteria.

Doel

Hoe bepaal je of je wel of niet wilt gaan samenwerken met een nieuwe klant? Staat deze klant bekend als een goede of een slechte betaler, en hoe kredietwaardig is de organisatie? Wat is de reputatie van de mensen aan de top? Voor veel bedrijven is dit een dagelijkse afweging die alleen gemaakt wordt door een handjevol financiële experts, die niet altijd alle afwegingen kunnen overzien.

Graydon heeft info.nl gevraagd om in nauwe samenwerking het Graydon Decision Model te ontwerpen en realiseren, om hiermee een compleet nieuw product in een traditionele markt te introduceren. De grote hoeveelheden data die Graydon om zet in waardevolle informatie ligt ten grondslag aan het Decision Model. Graydon beschikt over een bedrijvendatabase met 2 miljoen bedrijven in Nederland en over een wereldwijd netwerk van 130 informatiepartners. Deze database bevat onder meer betaalervaringen, KvK-gegevens, jaarrekeningen en financiële updates van bedrijven zelf. De volledigheid van de informatie stelt Graydon in staat om voorspellingen te doen over bijvoorbeeld de kans op faillissement.

Naast het doel om de markt te voorzien van een vernieuwend en intuïtief product, was een secundair doel voor Graydon om uit te testen hoe we de time-to-market van een productlancering konden verkorten.

Resultaat

Het Graydon Decision Model werkt tweeledig: een beslismodel opzetten en het beslismodel gebruiken om een bedrijf te evalueren.

Een beslismodel is geheel naar wens van de klant op te zetten. In de editor is een overzicht te zien van alle punten waarop een bedrijf geëvalueerd wordt. Aan de hand van als/dan statements wordt uiteindelijk bepaald waar een bedrijf terecht komt. De visuele weergave van het model maakt elke beslissing inzichtelijk voor iedereen: zowel voor de expert als de non-financials.

Bovendien is er de mogelijkheid om meerdere beslismodellen op te zetten, voor als er zaken gedaan wordt in bijvoorbeeld verschillende sectoren of landen.

Bij het evalueren van een bedrijf wordt er een acceptatieadvies gegeven: accepteren, afwijzen of doorverwijzen. Er wordt uiteengezet door welke controlepunten het bedrijf is gegaan, en hoe het bedrijf op deze punten gescoord heeft. De gebruiker krijgt bovendien de mogelijkheid om, naargelang sector, land of bedrijfstype, verschillende beslismodellen op te stellen om een acceptatieproces op maat te creëren. Doordat alles wordt opgeslagen, is het mogelijk om ten alle tijden het acceptatieproces bij te sturen, en zo met steeds minder risicoklanten te accepteren.

Feiten:

• Total actieve klanten: 273 (in feb 2018: 26 nieuwe contracten gesloten)
• Totale contractwaarde op het Graydon Decision Model: € 920.000,- (t/m feb 2018)
• Totale waarde van deze klanten voor Graydon: €2.000.000,- (inclusief contracten voor andere producten)
• Time-to-market flink ingekort met 170%

Overige informatie

Door de nauwe samenwerking van Info.nl met Graydon is er een resultaat gerealiseerd dat echt aansluit bij de behoefte van de eindgebruiker én van Graydon. Hiervoor is het Agile Product Development model van info.nl met succes toegepast. Ook na de release wordt het product continue geoptimaliseerd op basis van klantfeedback en data over het gebruik.

Het Graydon Decision Model is de eerste oplossing in een reeks van internationale toepassingen die komen gaan en het gevolg van een ambitieuze strategie die Graydon heeft ingezet.

+ Voeg case toe