Halfords

Omschrijving

Bij de doorstart van Halfords eind 2014, ontstond de wens naar een omni-channel platform. Hierbij moesten alle winkels én de webshop als één formule neergezet worden.

Hierdoor ontstond de behofte naar koppelingen tussen 52 winkels en voorraden, een soepel aankoop en service process én een optimale gebruikservaring.

Doel

Bij de doorstart van Halfords eind 2014, ontstond de wens naar een omni-channel platform. Hierbij moesten alle winkels én de webshop als één formule neergezet worden. Hierbij golden de volgende kernpunten:

Koppelingen tussen 52 winkels en de corresponderende voorraad in deze winkels.
Omni-channel: geen verschil bij aankoop, verkoop, service, retouren, klachten, advies met de fysieke winkels en vice versa.
Een optimale gebruikservaring.

Resultaat

In de omni-channel oplossing voor Halfords zijn alle winkels van de keten aangesloten op de webshop. Halfords heeft geen centraal magazijn wat betekent dat alle bestellingen vanuit de winkels geleverd worden.

Leveringslogica:
Er is een logica ontwikkeld waarbij de order toegewezen wordt aan de winkel die de meeste producten van de bestelling beschikbaar heeft en die het dichtste bij de klant is. Deze winkels zorgen vervolgens voor de afhandeling van de order. Hierbij zijn verschillende opties mogelijk;
- Eén winkel levert (verzenden of afhalen in de winkel) de volledige order uit eigen voorraad
- Meerdere winkels leveren (verzenden) de volledige order in deelleveringen
- Eén winkel levert (verzenden of afhalen in de winkel) de volledige order uit de voorraad van verschillende winkels (producten worden intern verzonden)

Bestellingen ophalen in de winkel:
Bestellingen kunnen thuis bezorgd worden maar zijn ook in de winkel af te halen. Ook kunnen producten in de winkel geretourneerd worden.

Het is voor de klant mogelijk om een afhaalpunt te kiezen waarbij direct te zien is of de desbetreffende winkel het product op voorraad heeft.

Een duidelijke huisstijl:
Naast de processen die zich aan de achterkant van de webshop afspelen, is er veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de webshop. De huisstijl van Halfords komt duidelijk terug naar voren in de kleuren, foto's en productpresentatie.

De webshop is gemakkelijk navigeerbaar en weergeeft productinformatie op een heldere en prettige manier.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

Het succes van het door Madia en Halfords ontwikkelde online verkoopkanaal is boven verwachting. De slimme logica in het toekennen van orders aan de Halfords winkels heeft ervoor gezorgd dat het ontbreken van een centraal magazijn geen beperking is geweest in de online verkoop.

Het online platform van Halfords wordt nog wekelijks geoptimaliseerd en uitgebreid met nieuwe functionaliteiten binnen de samenwerken tussen Halfords en Madia.

Madia

Eindhoven
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe