HBR - Slimste Haven

Omschrijving

Rotterdam kan op wereldniveau niet meer concurreren door alleen de grootste te zijn. Daarom is er strategisch gekozen om de ‘slimste haven’ te worden. Met digitale communicatie, producten en services in het hart van de dienstverlening.

Doel

In de strategie van Havenbedrijf Rotterdam staat dat er op alleen schaalgrootte niet meer te concurreren is. Daarom kiest men ervoor ‘de slimste haven van de wereld’ te worden. Dat kan door digital en innovatie in de kern van de onderneming te zetten.

De vernieuwde website PortOfRotterdam.com biedt een solide basis om alle communicatie met klanten en partners wereldwijd te faciliteren. Van een veelheid aan websites terug naar één platform. Of je nu verscheper bent in de orienterende fase van de customer journey, of partner met jarenlange ervaring in de haven: POR.com is het platform dat je verder helpt.

Vanuit deze basis wordt alle dienstverlening verrijkt met of getransformeerd naar digitale producten en services.

‘Connections’ toont hoe Rotterdam is verbonden met de rest van de wereld en het achterland. Hierin kun je zelf een verbinding plannen. Over zee, kanaal en spoor, als verlader kom je in contact met bedrijven die helpen je goederen van A naar B te krijgen.

‘King', waarmee het boeken van ligplaatsen digitaal, transparant en duidelijk wordt gemaakt. Eerst kon dit alleen telefonisch, nu kun je voor al je schepen online een ligplaats boeken en je uitstaande reserveringen inzien.

Met eb kun je minder ver de haven in varen en dat kost geld. ‘Dynar’ geeft je in twee stappen een concreet advies hoe je hierop kunt inspelen en dus de haven slimmer kunt benutten.

Drie service die slechts het begin zijn van het digitaliseren van de totale dienstverlening.

Resultaat

In de samenwerking is vanaf het eerste moment gekozen voor ‘samen’. Geen onderscheid tussen bureau of klant, business owner of IT. In agile teams met heldere gekwantificeerde doelstellingen is gewerkt aan het duidelijke doel om de slimste haven ter wereld te worden.

Vanaf dag 1 is de doelgroep betrokken, iedere aanname is door middel van User Research gevalideerd en door middel van een rapid prototype aanpak zijn concepten en uitwerkingen in zeer korte tijd getest bij echte gebruikers.

Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het activeren en betrekken van de hele organisatie binnen HBR. Het ging niet om alleen een nieuwe website, de uitrol van de strategie leunt op het transformeren van de gehele organisatie.

De resultaten kunnen we nog niet delen (wel tijdens de presentatie). Enige wat wel gecommuniceerd kan worden is dat alle kwalitatieve kpi’s behaald zijn.

+ Voeg case toe