Marktplaats data driven brand experience

Omschrijving

Marktplaats klopte bij ons aan om haar merk te (her)bouwen. We ontwikkelden nieuwe service concepten, campagnes en retentie content. Allemaal op basis van klantdata (verkregen door guerrilla en usability testing, concept testen, data- mining en science).

Doel

Marktplaats klopte bij ons aan met grote ambities: op het gebied van marketing, data, retentie, content en campagnes. En dit allemaal in het teken van het bestendigen en revitaliseren van de brand experience. De vijf belangrijkste doelstellingen voor Marktplaats:

1. Verhoog de klantretentie ratio;

2. Positief beïnvloeden van ‘de mental entry points’ (dit naar de marketing approach van Byron Sharp);

3. Ontwikkel een nieuwe digitale strategie;

4. Vul ons next best action framework /customer lifetime value modellering in met relevante content, service en campagnes;

5. Vertaal de nieuwe positionering naar online campagnes gericht op activatie van specifieke klantsegmenten.

Resultaat

In zes maanden realiseerden we:

Online strategie

Aan de hand van de Google Design Sprint methodologie ontwikkelden we een nieuwe value en online communicatiestrategie. Deze sluiten naadloos aan op de ATL boodschap (Wat je ook gaat doen, het begint op Marktplaats) en draait om het idee van ‘je volgende’. Door het gevoel van ‘je volgende’ in alle concepten te introduceren kan Marktplaats eerder in de funnel relevant zijn en de propositie maximaal waarmaken.

Identity

Een hernieuwde online merkidentiteit / nieuwe stijl marketing, retentie en communicatie assets, waaronder nieuwe fotografie. Dit op basis van een agile marketing approach die resulteerde in incrementele stappen -op basis van data- met betrekking tot online brand en asset development;

Ontwikkeling van campagne uitingen en activatie-construct

Het campagne-construct -zien zoeken, doet zoeken- koppelt gebruikers, wensen en producten logisch aan elkaar. Door in alle assets deze drie-eenheid op te spelen werken we actief aan het vergroten van ‘mental entry points’ en laten we zien dat Marktplaats voor veel meer dromen, wensen, categorieën en producten relevant is. Door slim gebruik te maken van geaggregeerde gebruikersdata kan Marktplaats dynamisch assets en destination points creëren die op individueel niveau inspireren en activeren. Zo maken we continue duidelijk dat 'Wat je ook gaat doen. Het begint op Marktplaats.'

Het ‘zien zoeken, doet zoeken’ construct is ook aan de hand van de Google Design Sprint methodologie ontwikkeld en bestaat uit campagne-idee, banner formats en responsive landing pages. Een pre-test zorgde voor concept validatie van de assets. Tijdens de campagne is sprake van live testing en optimalisatie.

Overige informatie

Emakina

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe