Het nieuwe wehkamp: van kopen naar ultiem shoppen

Omschrijving

wehkamp is hét online warenhuis voor gezinnen in Nederland. Van babykleding tot wasmachines: ze kunnen hier voor alles terecht. Vorig jaar maakte het warenhuis een complete metamorfose door. Een nieuwe look-and-feel, een vernieuwde core shopping experience en een splinternieuwe check-out flow zorgden voor een sterker merk en een super conversie.

Doel

Ruim tien jaar geleden begon wehkamp de transformatie van postorderbedrijf naar online warenhuis. Alleen wilde dat oude, offline imago niet zomaar uit de hoofden van de doelgroep verdwijnen. De oude website was verwarrend om doorheen te navigeren en op veel pagina’s stond twee keer dezelfde content. De producten kwamen niet goed tot hun recht en er waren te veel klikken nodig om iets te bestellen. Tijd voor verandering. De missie van wehkamp is het leven van Nederlandse gezinnen mooier en makkelijker maken. Dus zowel voelen als hét online warenhuis voor gezinnen, als echt groeien onder die doelgroep.

wehkamp wilde niet alleen het spulletjes kopen makkelijker maken, maar ook de beste shopervaring voor gezinnen bieden. Van kopen naar ultiem shoppen. Dat was de ambitie.
Kortom, we moesten de volledige shopping experience verbeteren. Omdat meer dan 50% van de bezoekers de website bezoekt via hun smartphone, besloten we alles mobile first te ontwerpen.

De beleving van het product bepaalt hoe de gebruikers een merk zien. Daarom gingen we bij alles wat we maakten uit van de behoeften van de doelgroep ‘gezinnen’. Met user tests wilden we feedback ophalen, om zo de grootste valkuilen in user experience op te lossen. User centered design dus.

Resultaat

We startten met een aantal workshops binnen de organisatie. Daarin pluisden we het merk en de doelgroep helemaal uit. Met deze kennis als basis zetten we een nieuwe look-and-feel voor wehkamp neer. En die was direct succesvol: zowel de omzet als het aantal actieve klanten groeide flink onder de doelgroep ‘gezinnen’.

We moderniseerden de volledige core shopping experience van de website. Alles ging op de schop: van de homepage tot de bedankpagina. Je navigeert nu lekker snel door de website en straks -met de introductie van de one page checkout- plaats je binnen 3 klikken je bestelling. Ook de presentatie van de producten is flink verbeterd: je kunt de stof van een blouse bijna voelen.

Vervolgens begon wehkamp met het verbouwen van de winkel (terwijl de winkel gewoon open was!). Dit deden ze stapsgewijs, iteratief. Alles wat we hebben ontworpen, hebben we vervolgens getest. In totaal deden we 18 usertests met 90 respondenten. Daarnaast valideerden we continu onze design ideeën met experimenten. Op die manier wisten we gelijk of de doelgroep blij werd van de vernieuwde website. Wel zo handig. Want uiteindelijk is de ultieme shopervaring voor gezinnen het allerbelangrijkste!

Al deze verbeteringen in gebruikersbeleving zorgden voor veel groei. Van het aantal bezoekers tot de conversie: alles ging omhoog het afgelopen jaar.

• De conversie op mobiel web steeg
• De conversie op tablet web steeg
• De conversie op desktop steeg
• 2017 kende een enorme omzetgroei vergeleken met de tien jaar daarvoor

Overige informatie

We hebben de learnings van de shopping experience op web ook meegenomen in de doorontwikkeling van de wehkamp app. Zo zijn de losse service app en de shopping app samengevoegd in een compleet vernieuwde wehkamp app experience. Hierdoor ervaren de klanten van wehkamp vrijwel dezelfde shopervaring in de app als op web. En de resultaten mochten er hier ook zijn:

• Enorme groei in conversie op smartphone app
• Enorme groei in conversie op tablet app
• Enorme groei in aantal actieve gebruikers van de app

We vernieuwden niet alleen de look-and-feel en de UX van wehkamp, ook veranderden we de interne processen met onze werkwijze. Dit project was wehkamps eerste kennismaking met agile werken en het succes van user centered design smaakte duidelijk naar meer. wehkamp werkt nu continu aan het verbeteren van haar shopervaring, is data driven en werkt iteratief. Experimentation is niet meer weg te denken en vinden er maandelijks user tests plaats. Allemaal voor die ultieme shopervaring voor gezinnen!

wehkamp, hét online warenhuis voor gezinnen in Nederland

Soda studio

Amsterdam
Soda studio
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe