Het Rijksmuseum in je broekzak.

Omschrijving

Het Rijksmuseum wilde inspelen op het veranderende mediagebruik en de ontwikkeling dat steeds meer mensen gebruik maken van het gemak van hun smartphone. Na de website en de webshop creëerden we een nieuwe app voor het Rijksmuseum, waarin ook weer het beeld centraal staat.

Doel

Breng de collectie op grootse én eenvoudige wijze dicht bij het grote publiek. Zowel voor, tijdens als na een bezoek aan het museum.

Resultaat

Er is gekozen voor een app die de bezoeker een optimale gebruikerservaring geeft door middel van drie onderdelen: tours, rijksstudio en e-tickets. De app is uitgerust met 14 tours in 9 talen, een geavanceerd navigatiesysteem, de Rijksmuseum-collectie en een e-ticket shop.

Het grote en indrukwekkende gebouw van het Rijksmuseum vraagt een goed bewegwijzeringssysteem. Het ingebouwde navigatiesysteem wijst op handige wijze de weg en zorgt ervoor dat de bezoeker in maximaal drie stappen de weg vindt naar een volgende zelfgekozen sectie waardoor de bezoeker intuïtief de weg leert kennen in het gebouw.

Aan de route is een multimediatour gekoppeld. Deze geeft de juiste informatie bij de collectie, op de juiste plaats en op het juiste moment. Door de strategische plaatsing van 300 beacons krijg je de kans om unieke en verrassende details over de collectie te weten te komen.

In de eerste twee weken na lancering is de Rijksmuseum app geüpdatet naar de nieuwe versie op 200.000 iOS devices en 20.000 Android devices. Daar bovenop is de nieuwe app 10.000 keer geïnstalleerd op iOS en 5.000 keer op Android.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

Het Rijksmuseum en Fabrique werken al sinds 2004 samen. Daardoor vormen de digitale middelen van het Rijksmuseum een duidelijke eenheid. En met eenheid en eenvoud als uitgangspunten blijven technisch partner Q42 en Fabrique de app en de website continu aanpassen, verbeteren en vernieuwen. Zo blijft het Rijksmuseum nationaal en internationaal vooroplopen.

Fabrique

Delft
Fabrique
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe