Ikea - Geven met aandacht.

Omschrijving

Tijdens de feestdagen startte IKEA een omnichannel campagne, waarbij een tijdelijk pop-up giftshop in het centrum van Utrecht werd geopend. Deze werd zowel online als in de shop ondersteund. In deze campagne sloten alle elementen perfect op elkaar aan, waarbij alles werd ontwikkeld vanuit één gedachte: “Geven met aandacht”.

Doel

De campagne was twee-ledig:
1. Enerzijds betrof het een branding-campagne waarbij de pop-up shop en bijbehorende mediamix doel hadden om de merkassociatie van IKEA als cadeauwinkel te vergroten.
2. Anderzijds een commercieel doel waarbij IKEA wilde laten zien een omnichannel retailer te zijn.
De pop up shop van bijna 100 m2 in het centrum van Utrecht verkocht alleen (woon)accessoires en kon daarmee gezien worden als een experimentele flag ship store; een aanvulling op de huidige karakteristieke IKEA winkels.
Dit alles werd ondersteund met een innovatief mediaplan waarbij bewust is gekozen om geen TV in te zetten; een opvallende keuze gezien de verwachtte dominante aanwezigheid van concurrerende retailers in deze periode.
De belangrijkste opdracht voor ons was om naast een online store met deze nieuwe merkbeleving (IKEA als cadeauwinkel), ook in de pop-up shop een nieuwe digitale merkbeleving te scheppen. Hiermee functioneerde de giftshop in Utrecht als een sterk marketingmiddel voor de online giftshop en indirect ook voor IKEA online.

Resultaat

Tijdens ons design research brachten we de customer journey in kaart van vier type shoppers; van de effectieve hulp-Sint tot de sociale verrassingsshopper. Daarnaast hebben we gekeken naar de positie van de IKEA gift shop in het landschap van cadeau- en accessoirewinkels.
De conclusie: iedereen geeft met een cadeau méér dan een IKEA-product; het maakt jouw aandacht voor de ander voelbaar. Ons online concept “Geven met aandacht” werd leidend bij de inrichting van de gehele campagne. Hierbij creëerden we één experience over de verschillende kanalen en touchpoints, resulterend in een integratie van digital in de offline winkelervaring.
We ontwikkelden naast de online store, gelinkt maar losstaand van IKEA.nl, dus ook verschillende instore interactives. Zo zijn onze ideeën voor een video-booth, inspirationele interactives binnen en buiten de winkel, en een inpakhoek met tutorials voor het persoonlijk inpakken van je cadeau meegenomen in het interieur van de pop-up store. In alle uitingen lag de focus niet alleen op het product zelf, maar op het persoonlijke gebaar wat je met het cadeau zou kunnen geven.
Het concept is zo ontwikkeld dat het herbruikbaar is. De gift shop in Utrecht had met 6 weken een tijdelijk karakter, maar de online store is inzetbaar als dé online cadeauwinkel van IKEA.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

Voor de instore toepassing ontwikkelden we twee verticale 55 inch schermen met een variant van de online store, aangepast op de gebruikssituatie in de winkel. Zo was het niet nodig je persoonlijke gegevens achter te laten op het scherm. Shoppers konden op de schermen cadeaus uitzoeken en een sms met het lijstje naar hun mobiele telefoon sturen. Met hun mobiel konden ze in een veilige omgeving afrekenen op IKEA.nl.
In de etalage plaatsten we een 49 inch scherm met AIRxTOUCH BAR; de eerste keer dat deze techniek in Nederland is gebruikt. Met dit speciale scherm was het mogelijk om het touchscreen door de winkelruit heen te gebruiken, waardoor er 27/4 (ook buiten openingstijden) geshopt kon worden op de giftshop.
In een videobooth in de pop-up shop was er ook mogelijkheid om een persoonlijke videoboodschap op te nemen. De boodschap was nadien beschikbaar middels een QR code op een sticker die je op je cadeau kon plakken. Na het scannen van de QR code kreeg de ontvanger de persoonlijke videoboodschap te zien!

Fabrique

Amsterdam
Fabrique
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe