Independer: van vergelijken naar afsluiten

Omschrijving

Independer maakt verzekeren gemakkelijk voor meer dan 1 miljoen klanten in Nederland. In 2015 ontwikkelde Fabrique samen met Independer een nieuwe vergelijkings- en afsluitflow voor zorgverzekeringen. Door de complexe zorginformatie in drie niveaus aan te bieden en het merk Independer te herpositioneren als winkel wisten we het marktaandeel te verdubbelen.

Doel

• De transitie maken van toonaangevende Nederlandse vergelijker naar een niveau van wereldklasse, door een flow neer te zetten die gemak, eenvoud en merkvertrouwen uitstraalt.
• De gebruiker binden door de merkwaarden van Independer veel sterker in gedrag en look en feel te integreren.
• De positionering van Independer opschuiven van vergelijker naar premium winkel in verzekeringen. Zodat de klant Independer niet alleen gebruikt voor advies, maar ook daadwerkelijk een zorgverzekering afsluit op de website.
• Zowel de ‘gemakszoeker’ (voor wie vertrouwen, snelheid en gemak van belang zijn) als de ‘inspecteur’ (die op zoek is naar volledigheid en diepgang) in één flow bedienen. We kozen voor de ‘gemakzoeker’ als belangrijkste doelgroep voor het visuele design en de hoofdflow, maar zorgden tegelijkertijd dat de ‘inspecteur’ alle informatie makkelijk kan vinden.

En natuurlijk moest het design voldoen aan alle vereisten van de Gedragscode Objectief Vergelijken.

Resultaat

We ontwierpen een intuïtieve ‘help me kiezen’-route die in iedere stap kan worden aangeroepen. Omdat de klant in het begin van het aankoopproces vooral behoefte heeft aan overzicht, geven we in het eerste zoekresultaat een vergelijking van prijs en de belangrijkste kwaliteitsaspecten van de vier best passende verzekeringen. Daarna volgt de ‘snelle verdieping’; je vindt dan antwoord op vragen als ‘wat krijg ik ervoor’ en ‘in welk ziekenhuis kan ik terecht?’. Pas in het derde (optionele) niveau, de ‘uitgebreide verdieping’, geven we de volledige detailinformatie.

Het aantal stappen in het aankoopproces is sterk teruggebracht. Door in- en uitschuivende panelen en slimme tabjes blijf je op alle touch points in een continue flow en behoud je overzicht. Ondertussen heb je toch altijd alle belangrijke informatie bij de hand.

We profileren Independer als premium winkel voor het beste advies, en niet als prijsvechter. Value for money is het uitgangspunt; je wordt duidelijk gewezen op de risico’s als je toch voor de laagste prijs kiest.

Om te zorgen dat de klant de website ook gebruikt om daadwerkelijk de verzekering af te sluiten, heeft Independer in de hele flow het karakter van online winkel. De hele funnel is er op gericht dat het afsluiten van de verzekering de vanzelfsprekende laatste stap in het proces is.

En dat had succes: Independer groeide ondanks fors lagere marketinguitgaven veel harder dan verwacht: +73%. Independer was al marktleider in de distributie van zorgverzekeringen, maar wist hiermee haar marktaandeel te verdubbelen van 11% naar 22%.

Fabrique

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe