Klantloyaliteit verhogen met Adwords

Omschrijving

De inzet van doelgroepen in Google search is zo’n verandering die een significante impact kan hebben op je campagnes. Naast dat je voormalige bezoekers (van specifieke pagina’s) van je website binnen Google search kan retargeten, kun je bijvoorbeeld ook je huidige klantenbestand benaderen met een specifieke boodschap of aanbod.

Doel

Klantenbinding is een speerpunt van Simyo. Zij hechten veel waarde aan klanten die verlengen. Naast nieuwe klanten werven willen ze juist hun huidige klanten belonen. BlooSEM heeft dit voor Simyo ook doorgevoerd in de paid kanalen. Het doel was het aantal abonnementsverlengingen bij huidige klanten verhogen middels advertenties in Google Adwords met een aantrekkelijk verlengaanbod. Daarnaast wil Simyo ook het aantal app installaties verhogen bij bestaande klanten aangezien gebleken is dat klanten die de app gebruiken loyaler zijn.

Resultaat

We hebben twee campagnes aangemaakt gericht op de klant. De belangrijkste doelstelling van deze campagnes was het verhogen van het aantal abonnementsverlengingen. Eén van deze campagnes bevatte enkel merkgerelateerde zoekwoorden, de andere bevatte generieke zoekwoorden rondom het trefwoord ‘sim only’. Met de laatste campagne richtten we ons op potentiële overstappers. Mensen waren immers op zoek naar sim only (of daaraan gerelateerde woorden) en met een aantrekkelijke verlengingsdeal probeerden we ze over te halen bij Simyo te blijven.

Om die klant te bereiken werd de zogenaamde klantendoelgroep (gebaseerd op klant ID) geïmporteerd vanuit Google Analytics naar Google Adwords. Deze lijst werd vervolgens toegevoegd aan de desbetreffende campagnes. Om er zeker van te zijn dat een klant geen advertenties van reguliere search campagnes te zien kreeg werd de doelgroep ook uitgesloten in de niet-klant campagnes.

Om mogelijk nog meer klanten af te vangen (die om bepaalde redenen geen klant ID toegekend hebben gekregen) hebben we ook een extra doelgroep gecreëerd in Google Adwords die bezoekers van de Mijn Simyo omgeving (alleen toegankelijk voor Simyo klanten) bevatte. Vervolgens hebben we de targeting instelling op ‘target en bid’ gezet om er zeker van te zijn dat we alleen de juiste doelgroep benaderden.

Overige informatie

Specifieke advertentieteksten met een verlengingsaanbod werden ingezet om de klanten over te halen hun abonnement te verlengen. Ook werden de sitelinks aangepast en specifiek gericht op klanten. Voorbeelden hiervan zijn sitelinks naar de VriendenDeal (deal voor klanten die nieuwe klanten aanbrengen) en specifieke links naar het Simyo blog, forum en de inlogomgeving van Mijn Simyo. Kortom, allemaal links die relevant zijn voor Simyo klanten.

Door de advertentie van de merkcampagne voor de klant zo aan te kleden steeg de CTR en was deze zelfs een stuk hoger dan de CTR van de merkcampagne voor niet-klanten.

En het mooie was dat we naast een toename in verlengingen ook zagen dat vanuit de klantcampagnes nieuwe sales kwamen. Het verlengingsaanbod dat werd aangeboden aan de klant zorgde ervoor dat een behoorlijk percentage van deze klanten een extra sim only abonnement of een prepaid simkaart aankocht, vermoedelijk voor een kennis, vriend of familielid.

Wat zijn de resultaten van onze inspanningen?
Een gemiddelde groei van 10% per maand in abonnementsverlengingen;
7% hogere click-through rate (CTR) in de Google Adwords merkcampagne voor klanten versus de merkcampagne gericht op niet-klanten;
300% groei in slechts één maand qua App installaties sinds de implementatie van een Universal App campagne;
Verlaging van het Churn (uitstroom klanten) percentage;
Toename van de gemiddelde lifetime value van een Simyo klant.

BlooSEM

Hilversum
BlooSEM
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe