ŠKODA VISION E Launch Campaign

Omschrijving

ŠKODA wilde met de VISION E concept car haar visie op e-mobiliteit introduceren op de Shanghai Motor Show. DigitasLBi creëerde hiervoor een unieke VR Experience met de eerste multiplayer-functie ooit. De nieuwste VR technologieën, zoals Google Daydream en Leap Motion, werden gebruikt om deze ervaring te maken.

Doel

Elk jaar strijden automerken om de aandacht van de pers en consument op de grote internationale autobeurzen. Naast de introductie van nieuwe modellen en concept cars staan met name de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en autonomous driving centraal.
ŠKODA wilde met de VISION E concept car haar visie op e-mobiliteit introduceren op de Shanghai Motor Show, de grootste autoshow ter wereld. De auto erft de ŠKODA-genen van ‘waar voor uw geld’ en een heldere ontwerptaal en is volledig ontwikkeld rondom de behoeften van de klant. De VISION E is het bewijs dat het bedrijf voortdurend vooruit gaat en op een inventieve manier bijdraagt aan een veranderende industrie door slimme mobiliteitsoplossingen te leveren die schoon zijn en tegelijkertijd geen afbreuk doen aan ontwerp en functionaliteit.
Vaak gaan deze introducties volgens het traditionele format; praatje van de CEO op het podium, lichtshow en onthulling van het model.
ŠKODA had als relatief klein merk de ambitie om deze standaard aanpak te doorbreken en ‘the most talked about VR experience at the motor show’ te worden. Een wereld première die zich niet alleen tot de show zelf zou beperken, maar tegelijkertijd een wereldwijde première met maximale impact en bereik rondom de wereldwijde lancering van de VISION E en Skoda’s e-mobility visie op de Shanghai Motor show.

Resultaat

Om maximale impact en bereik te creëren is gekozen voor een introductie strategie in 3 fases.

1. Teaser fase:
Om vroegtijdig buzz te creëren kregen 120 geselecteerde internationale automotive redacteuren en influencers een uniek en gepersonaliseerd VR press pack toegestuurd, bestaande uit een Google Daydream VR set en speciale digitale editorial content. Tegelijkertijd werd de Vision E microsite gelanceerd waar de VISION E VR teaser app kon worden gedownload (Android en iOS).

2. Vision E concept car lancering
Het eerste hoogtepunt was de lancering van de VISION E concept car op de Shanghai Motor Show, met een speciaal ontwikkelde ‘Driven by positive energy’ design film. De film werd direct gefeatured op de microsite, alle influencers ontvingen een update en de film werd via geselecteerde social video kanalen gedeeld.

3. VIP events
De multiplayer VR experience vormde het kloppend hart van de lancerings-campagne. Omdat de one of a kind concept car alleen op de Shanghai Motor Show fysiek aanwezig was, werden parallel aan de lancering in Shanghai in 6 wereldsteden speciale VIP launch events georganiseerd waar bezoekers de Vision E in VR konden ervaren (Berlijn, Bratislava, Madrid, Oslo, Praag en Tel Aviv).

Na afloop ontvingen de bezoekers automatisch een personal video van hun VR ervaring ter herinnering en voor social sharing.

Dit resulteerde in het maximum van 3000 bezoekers tijdens de 7 dagen Shanghai Motor Show. 80+ editorial artikelen op internationaal bekende automotive sites en blogs. De Skoda Facebook campagne kreeg 8.5 miljoen impressies en 69.400 interacties (likes, comments, shares, etc).

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Moyosa, INDG, AMP Amsterdam

Overige informatie

Gebruikte middelen:

- Teaser video
- Design film “Driven by positive energy”
- Microsite
- Google daydream, iOS, Android VR experience
- Multiplayer HTC Vive Shanghai VR experience
- Singleplayer HTV Vive launch event experience
- Queuing bot (WeChat, FB Messenger) inclusief personalized video
- Facebook campagne

Digitas

Amstelveen
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe