Logeren bij de Boswachter

Omschrijving

Door veranderd beleid van de overheid moest Staatsbosbeheer op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Besloten werd om meer te doen met de kampeerterreinen. Samen met Snakeware bouwden ze een platform voor on- en offline boekingen. Een platform met selfservice technologie op de terreinen. Geen receptie, wel gastheerschap.

Doel

Een transformatie van een natuur- naar een verhuurorganisatie. Niet stoppen met natuurbeheer, maar wel een verzakelijking van het merk Staatsbosbeheer. Waarbij kamperen een activiteit is die past bij de drie pijlers van Staatsbosbeheer: beleven, beschermen en benutten. De kampeerterreinen waren er al, alleen werden die geclusterd beheer. Door een centrale focus en de stap naar de digitale wereld te zetten, wilde Staatsbosbeheer de terreinen rendabel gaan maken.
“Centrale vraag was: hoe krijg je de consument zover dat hij online of op locatie een boeking doet, incheckt en betaalt? Online boekingen is geen probleem via de website, maar het zit hem in het inchecken, betalen en de boekingen op de terreinen voor personen die nog geen boeking hebben gemaakt.

Koppel de juiste prijzen en beschikbaarheid over alle on- en offline kanalen heen o.b.v. de reserveringssoftware van Stratech, want de kampeerterreinen zijn kleinschalig en soms moeten we nee verkopen, zoals o.a. op de populaire plekken zoals de Waddeneilanden.

Resultaat

De kampeerterreinen afbakenen met slagbomen, hekken en een receptie past niet bij ‘back to nature’ aard van Staatsbosbeheer. Bovendien is er simpelweg niet genoeg mankracht. We moesten dus op zoek naar andere mogelijkheden, waarbij het beleven, beschermen en benutten centraal zou staan en waarbij we de boswachters op de goede manier inzetten. Een boswachter is een gastheer en geen receptionist.

We hebben de taken boeken, inchecken en betalen bij de gasten zelf neergelegd, in de vorm van een boekingszuil waarmee zij ter plekke een reservering kunnen maken en afhandelen. De nieuwe opzet vergt een zekere mate van vertrouwen in de consument. De boswachter houdt hier controle op, maar heeft veel meer tijd om met mensen op pad te gaan en te vertellen over de natuur. De experience van beleven, beschermen en benutten.

De boekingszuilen ter plekke zijn heel basis in beleving. De gebruikers ziet een aantal buttons en het logo van Staatsbosbeheer. We willen eerst laten zien dat het werkt en dat de consument eenvoudig zijn weg erin kan vinden. Nu zijn we bezig om de user experience naar een hoger niveau te halen. De nieuw gekozen weg werkt met een conversiestijging van 28% en een toename in overnachtingen van ruim 10%

De verhouding online boekingen lag in 2016 op 60% online en 40 procent ter plekke.

Ontwikkelde kanalen: website, zuilen, mijn omgeving, koppeling met reserveringssoftware van Stratech.

Samenwerking: Staatsbosbeheer, Snakeware, Stratech, Tren-It

Overige informatie

Snakeware

Sneek
Snakeware
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe