Longfonds ‘Gezonde lucht’ campagne

Omschrijving

Je haalt 20.000 keer per dag adem. Wist je dat de lucht in Nederland helemaal niet zo gezond is. Het Longfonds wil dat niemand meer ziek wordt en startte de ‘gezonde lucht’ campagne. Met de mobiele check, zie jij met een selfie hoe gezond de lucht is die je inademt.

Doel

Het Longfonds wil dat niemand meer ziek wordt door de lucht die hij inademt. Zij strijden voor gezonde lucht en gezonde longen. Met de check wil het Longfonds zorgen dat er snel een Nationaal Luchtplan komt. De mobiele check maakt het onzichtbare zichtbaar.
Mensen zijn zich niet bewust van de gevaren, zo blijkt uit recent onderzoek van GfK in opdracht van het Longfonds. Luchtvervuiling is vaak niet zichtbaar. Met de campagne wil het Longfonds mensen bewust maken van de vieze lucht die zij inademen.
‘We willen het onzichtbare zichtbaar maken’, aldus Rutgers. Mensen die willen weten hoe gezond de lucht is die zij op dit moment inademen, kunnen de check doen op longfonds.nl/gezondelucht. Rutgers: ’Door een selfie te maken met je mobiel wordt de actuele luchtvervuiling direct zichtbaar. Ook alle gemeenten zijn van harte uitgenodigd om de check te doen.’
Het Longfonds strijdt hiermee voor gezonde lucht en gezonde longen. ‘We willen dat niemand in Nederland ziek wordt of overlijdt door de lucht die hij inademt’, aldus Michael Rutgers. ‘Daarom pleiten we in Den Haag voor een Nationaal Luchtplan, waarin gezondheid centraal staat en de meest vervuilde plekken worden aangepakt.' In november werd door de Tweede Kamer al een motie aangenomen, nu moet het plan nog gemaakt worden. 'We hebben geen tijd te verliezen. Iedere ademteug is een onzichtbaar gevaar', aldus Rutgers. 'Dat plan moet er daarom zo snel mogelijk komen.' Het Longfonds roept iedereen in Nederland op om de check te doen!

Resultaat

Op basis van de strategie, ontwikkeld door Havas LEMZ, zijn we aan de slag gegaan met de mogelijkheden die we in digital hebben. Als uitgangspunten hebben we de luchtkwaliteit data genomen van het RIVM en de Google gezichtsherkenning API. Met deze data en technologie hebben we een creatieve invulling gegeven aan het zichtbaar maken van de luchtvervuiling die jij zelf op de locatie waar je in Nederland bent inademt. Door meerdere prototypes te maken tijdens dit project hebben we het product al snel op validiteit kunnen testen. Op het moment van ideevorming hebben we nieuwe technieken bekeken en vergeleken. Door wireframes & platte designs klikbaar te maken zagen we of de flow klopte en kondenw e eventuele knelpunten eruit halen. Hierdoor hebben we een krachtige user experience voor de gebruiker ontwikkeld, zonder de missie van Longfonds uit het oog te verliezen. In korte tijd na livegang was de campagnewebsite 660.000 keer bezocht. De campagne vereist veel interactie en input van de bezoekers, maar ondanks dat is de conversie erg hoog. Binnen 4 maanden was de check 420.368 x uitgevoerd. Zo’n 70% van de bezoekers heeft de check succesvol afgerond. Hierbij maakte 10% zelfs gebruik van de check inclusief selfie. Er waren 12.970 boekjes gedownload en de actie was 12.004 x gedeeld.
De campagne werd landelijk in de media ondersteund. Onder andere Telegraaf, Adformatie en BNR brachten de fijnstofcampagne op www.longfonds.nl/schonelucht/ onder de aandacht.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Havas LEMZ, Red Carpet Social Media

Overige informatie

Wegens succes is de campagne eind februari 2018 voor de 2e keer live gegaan.

Partout // digital native agency

Eindhoven
Partout // digital native agency
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe