Madurodam: Ontdek waar een klein land groot in is!

Omschrijving

Madurodam is al 65 jaar een van de mooiste themaparken van Nederland. Uit onderzoek bleek echter dat consumenten het park op voorhand als 'oubollig' ervaarden. Het nieuwe madurodam.nl moest zich daarom niet alleen richten op de verkoop van tickets, maar vooral ook op een moderne, inspirerende presentatie van het themapark.

Doel

Madurodam is een themapark waarin de helden en hoogtepunten van Nederland centraal staan. Een stad vol schitterende miniaturen, leuke doe-dingen en gave attracties. De oude website slaagde er echter niet (meer) in om het park op de juiste manier aan de verschillende doelgroepen te presenteren. Tijd voor verandering dus!

Voor het ontwikkelen van het concept van de nieuwe website had Madurodam een aantal heel duidelijke doelstellingen opgesteld. De website moest een verlengstuk, of nog beter, het online voorportaal van het themapark worden met een eigen, herkenbare en moderne online identiteit. Een online presentatie waarmee de verschillende doelgroepen van Madurodam zich direct zouden kunnen identificeren. Het nieuwe concept moest er verder voor zorgen dat de nieuwe stijl van het merk Madurodam én de uitstraling van het park elkaar zouden versterken. Een aanvullende wens van Madurodam was om deze online uitwerking van de identiteit ook mee te kunnen nemen in de vernieuwing van de offline huisstijl.

Naast deze focus op een sterke identiteit moest de website een goede balans krijgen tussen compacte en toegankelijke informatie, inspirerende content en gebruiksvriendelijke conversiemogelijkheden. Ook aan de laadtijd, performance en vindbaarheid werden duidelijke doelen gesteld. Kortom: the best of all worlds.

Bovenstaande doelen dienen overigens allen het uiteindelijk primaire doel van de website: Het verhogen van de (online) sales en het aantal parkbezoeken door nationale en internationale bezoekers.

Aanvulling: de nieuwe website moest ook een oplossing bieden voor de zakelijke markt, een belangrijke en vergeleken met de consument een afwijkende doelgroep van Madurodam.

Resultaat

Samen met Madurodam zijn we gestart met een strategische fase waarin we de blauwdruk voor de nieuwe website en de bijbehorende doelgroepindeling hebben bepaald. Vanuit die basis bedachten we het concept voor de website en zijn we aan de slag gegaan met het ontwerpen van de visuele identiteit. Deze is grofweg gebaseerd op drie pijlers; krachtige kleuren in een eigen unieke toepassing, speelse visuele elementen en sterke, authentieke beelden van het park en de attracties op het park.

De gebruikte beelden zorgen ervoor dat je als bezoeker direct het park in wordt getrokken. In de foto's en video's zie je duidelijk wat er te beleven is, voor wie én hoe dit er in het seizoen uit ziet. De door ons bedachte visuele elementen zijn handgetekend en gedigitaliseerd. Ze benadrukken het speelse, vrije en unieke karakter van het themapark. Door de kleuren van Madurodam in een helder en eigentijds verloop te gebruiken, krijgen ze meer aandacht en herkenbaarheid. Ook dragen ze bij aan de moderne uitstraling van het park. De online identiteit is inmiddels ook vertaald naar een verrijking van de offline identiteit, waar we natuurlijk erg blij mee zijn!

In minder dan vijf weken sprintten we met het scrumteam naar de livegang van het nieuwe Madurodam.nl. De klant is ontzettend blij met de nieuwe website en de nationale en internationale bezoekers zijn meetbaar ook zeer tevreden: De conversie op het online verkopen van tickets is sinds de livegang namelijk meer dan verdubbeld!

Overige informatie

Naast directe communicatie met de verschillende consumentdoelgroepen is communicatie met de zakelijke markt ook een belangrijk speerpunt voor Madurodam. Met het bedenken en ontwikkelen van madurodamevents.nl is dan ook de online positionering van het park in de business-to-business markt verder verstevigd.

Flink

Den Haag
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe