Man vs. Machine

Omschrijving

iProspect en Carat tuigden een proef op waarbij de mens direct tegenover de machine werd uitgespeeld. Beiden kregen een social advertising campagne van Opel toegewezen. Een consultant nam het op tegen technologie die bij Dentsu Aegis in India is ontwikkeld. Resultaat: de machine scoort tien procent beter dan de mens.

Doel

Om het werk van een social advertising consultant effectiever en efficiënter te maken, heeft Dentsu Aegis Network’s Data Science team uit India een set Artificial Intelligence tools* ontwikkeld, genaamd Data Lab.
De Data Lab tools zijn ontwikkeld om:
1. Een compleet geautomatiseerd social advertising plan te bedenken en op te zetten (inclusief targeting, bidding en budgetverdeling)
2. Het continue geautomatiseerd optimaliseren van targeting, budgetverdeling en advertentieselectie.
Deze AI tools zijn volgens het Data Science team uit India vele malen effectiever dan een social consultant die de tool niet gebruikt. Bij dat laatste nam iProspect met Opel als testcase de proef op de som. Als datgene klopt wat DAN’s Data Science Team beweert, zou dit de oplossing kunnen zijn om de social advertising strategie naar een nog hoger niveau te tillen. Hiermee was de Man vs. Machine challenge geboren.
Opel werkt al jaren intensief samen met Carat en iProspect, beide onderdeel van Dentsu Aegis Network (DAN). Carat is verantwoordelijk voor on- en offline mediaplanning en strategie en iProspect verzorgt de paid social strategie en executie van de Opel campagnes. Belangrijk onderdeel van de Opel paid social strategie is always on prospecting en retargeting. Deze strategie is erop gericht om meer websitebezoekers te krijgen en de bezoekers te laten converteren tot een lead.

Resultaat

De machine heeft de man verslagen... En hoe! De gerealiseerde CPA binnen de machine campagne was 10% lager dan binnen de campagne die werd aangestuurd door de senior consultant met vele jaren van optimalisatie ervaring op dit account en de campagne! Ook op vrijwel alle secundaire metrics, zoals bereik, clicks en andere soft conversies scoorde de machine beter.
De Data Lab tools zijn zeer effectief. De tools hebben met deze challenge laten zien zelfs goed presterende campagnes naar een hoger niveau te kunnen tillen. Hiermee is de toegevoegde waarde van AI tools binnen social advertising aangetoond. Met het opzetten en uitvoeren van deze eerste test in Nederland hebben Opel en Dentsu laten zien constant te innoveren en voorop te lopen in de markt. Deze test sluit perfect aan bij Dentsu’s visie: ‘Innovating the way brands are built’.

Overige informatie

De in India ontwikkelde kunstmatige intelligentie heet DAN Data Lab Tools. Dat omvat: de Automated Media Planner, Ad Select (A/B-test), Budget Optimizer en Lasersight (doelgroepanalyse Facebook). Dentsu Aegis Nederland neemt de tools op in zijn standaard techstack met performancetools.

Carat

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe