Marktplaats data driven identity

Omschrijving

Marktplaats klopte bij ons aan om haar merk te (her)bouwen; dit op basis van het Byron sharp methodologie. We ontwikkelden een nieuw online brand ecosystem waarbij klantdata (verkregen door guerrilla en usability testing, concept testen, data- mining en science of live experimenten) centraal stond bij ons merkdenken.

Doel

Marktplaats wilde de merkbeleving verdiepen door haar totale digitale ecosysteem in te vullen met nieuwe service ideeën en content, een herijkte visuele beeldtaal en een nieuw activatie construct. En dat op basis van een nieuwe online strategie. Doelen die hier ten grondslag aan liggen:

1. Positief beïnvloeden van brand salience

2. Positief beïnvloeden van ‘de mental entry points’ (dit naar de fact based merk bouw approach van Byron Sharp)

3. Verhoging van retentie en acquisitie ratio’s

De grote bovenliggende vraag was natuurlijk: hoe kun je een merk dat is opgebouwd uit ervaringen met de ‘cluncky en niet veranderende omgeving’ iets meer van nu laten zijn. En hoe kun je zorgen voor een transitie die vaste bezoekers niet afstoot maar juist aantrekt.

Resultaat

In zes maanden realiseerden we:

Online strategie

Aan de hand van de Google Design Sprint methodologie ontwikkelden we een nieuwe value en online communicatiestrategie. Deze sluiten naadloos aan op de ATL boodschap (Wat je ook gaat doen, het begint op Marktplaats) en draait om het idee van ‘je volgende’. Door het gevoel van ‘je volgende’ in alle concepten te introduceren kan Marktplaats eerder in de funnel relevant zijn en de propositie maximaal waarmaken.

Visual Identity

Op basis van de value strategy pakten we door op een hernieuwde online merkidentiteit / nieuwe stijl voor marketing, retentie en communicatie assets en activiteiten op basis van Google design sprint. Hierbij ontwikkelden we nieuwe fotografie, herdefiniëring gebruik van typografie, gebruik van ux, video en banner animaties en grafische elementen (denk de gedragingen van de Marktplaats coin). Dit op basis van een agile design approach, waarbij we incrementele verbeterstappen door voerden op basis van data; Kaderdocument dat handen en voeten geeft aan de nieuwe online style guide.

Ontwikkeling van campagne-uitingen en activatie-construct

Het campagne-construct -zien zoeken, doet zoeken- koppelt gebruikers, wensen en producten logisch aan elkaar. Door in alle assets deze drie-eenheid op te spelen werken we actief aan het vergroten van ‘mental entry points’ en laten we zien dat Marktplaats voor veel meer dromen, wensen, categorieën en producten relevant is. Door slim gebruik te maken van geaggregeerde gebruikersdata kan Marktplaats dynamisch assets en destination points creëren die op individueel niveau inspireren en activeren. Op deze manier maken we continue duidelijk dat 'Wat je ook gaat doen.

Overige informatie

Het ‘ zien zoeken, doet zoeken’ construct is ook aan de hand van de Google Design Sprint methodologie ontwikkeld en bestaat uit campagne-idee, banner formats en responsive landing pages. Een pre-test zorgde voor concept validatie van de assets. Tijdens de campagne is sprake van live testing en optimalisatie.

Emakina

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe