Merk-KPI’s KidsRights stijgen door samenwerking Concentrate

Omschrijving

Kinderrechtenorganisatie KidsRights reikt jaarlijks de Internationale Kindervredesprijs uit aan een kind dat zich op bewonderenswaardige manier inzet voor de rechten van het kind. Een uitgebreide campagne met onder andere drie ‘Concentrate Docs’ op YouTube-kanaal Concentrate leidde tot significante stijging op alle merk-KPI’s voor KidsRights.

Doel

Jaarlijks reikt KidsRights de Internationale Kindervredesprijs uit aan een kind dat zich op bewonderenswaardige manier inzet voor de rechten van het kind. De boodschap van de jonge winnaar heeft jaar in, jaar uit enorme impact en laat aan miljoenen mensen wereldwijd zien dat verandering mogelijk is. Ieder jaar wordt de prijs uitgereikt door een Nobelvredesprijswinnaar. In 2017 was dat door Nobel Vredeslaureaat Malala Yousafzai in de Ridderzaal in Den Haag.

Kinderrechtenorganisatie KidsRights was op zoek naar een creatieve en opvallende manier om awareness onder jongeren te creëren voor de organisatie en de Internationale Kindervredesprijs. Het doel was om de merk- en reclamebekendheid, overweging om geld te geven en voorkeur te vergroten.

Een secundair doel was het genereren van inkomsten door SMS-jes en Tikkies. Jongeren hebben over het algemeen niet veel te besteden en ze SMS-en niet veel, maar de actie zou ook onder de aandacht kunnen komen van hun ouders en familie en zo toch inkomsten kunnen genereren.

Resultaat

We ontwikkelden een uitgebreide campagne, waarbij drie Concentrate Docs de basis vormden. De presentatoren van YouTube-entertainmentkanaal Concentrate interviewden de drie finalisten van de Internationale Kindervredesprijs en lieten zien wat de finalisten in hun jonge leven al hebben bereikt en meegemaakt.

Met de samenwerking wilden Concentrate en KidsRights Nederlandse jongeren bewust maken van het feit dat kinderen ook de wereld in beweging kunnen brengen. De jonge presentatoren van Concentrate brachten de aangrijpende verhalen van wat jongens en meisjes in de wereld hadden meegemaakt over aan hun leeftijdsgenoten, om zo de awareness voor KidsRights te vergroten.

Voor Concentrate was het een grote stap om van fun en entertainment over te gaan op een serieus onderwerp. Dit kon ook betekenen dat hun volgers zouden afhaken.

Maar dat was zeker niet het geval. De Docs werden bijna 240.000 keer bekeken op YouTube. Uit onderzoek blijkt dat de samenwerking van KidsRights en Concentrate volgens de kijkers logisch en goed was. 71% vindt Concentrate en KidsRights een logische match, omdat beide partijen dezelfde jonge doelgroep hebben. De Docs werden bovengemiddeld beoordeeld (met een 8,1, een 9,0 en 9,2). De kijkers waren onder de indruk en geraakt door de inhoud.

De samenwerking had een groot effect op alle merk-KPI’s (merk- en reclamebekendheid, overweging om geld te geven en voorkeur), overal is een significante stijging zichtbaar. Het meest opvallend is de geholpen bekendheid die steeg van 19 naar 63%.

Overige informatie

Naast de drie Docs (samen bijna 240.000 keer bekeken op YouTube) bestond de campagne uit de special van RTL Late Night vanuit de Ridderzaal (1,3 miljoen netto TV-bereik), een actiepagina, social posts (100.000 likes), Instastories (306.000 views), een item in RTL Boulevard (578.000 netto TV-bereik), een terugblikvideo op Concentrate-format Juice (75.000 views), billboards (428.000 netto TV-bereik) en brand promo’s (2.980.000 netto TV-bereik).

De Docs zetten ook aan tot actie: 44% van de kijkers heeft de actie “Geef de wereld een Tikkie” gezien. Hiervan zegt 11% ook echt een Tikkie te hebben betaald. 15% geeft aan na afloop van de video te hebben meegedaan aan de SMS-actie.

KidsRights en Concentrate beïnvloeden elkaar positief: 72% heeft een positiever beeld van KidsRights na de samenwerking en voor Concentrate is dat zelfs 81%. Van de kijkers geeft 80% aan dat ze beelden en voorbeelden uit de Docs zouden noemen in een gesprek over kinderrechten.

RTL

Hilversum
RTL
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe