Met bloedproducten de internationale markt op

Omschrijving

Succesvol de internationale markt op met kennis, kunde én top notch bloedproducten? Sanquin speelt exact in op de wens van de doelgroep en komt met een unieke aanpak waarmee ze haar autoriteitspositie mondiaal claimt.

Doel

Als kennisgedreven organisatie die levensreddende activiteiten rondom bloeddonatie en bloedproducten organiseert wilde Sanquin haar internationale marktpositie ten aanzien van bloedproducten significant verbeteren.

Als kennisautoriteit investeert Sanquin flink in research en kennisdeling waardoor de ontwikkeling van state of the art bloedproducten steeds sneller plaatsvindt. De farmaceutische industrie kan zo betere medicatie ontwikkelen en Sanquin ontwikkelt voor dit doel allerlei vernieuwende onderzoeksmethoden, zoals reagents,onttrokken uit bloed.

Internationaal kwam de product en kennisorganisatie van Sanquin onvoldoende uit de verf terwijl de kwaliteit van de producten ontegenzeggelijk en wereldwijd van de hoogste kwaliteit is.

De unieke positie, de unieke kwaliteit en de te veroveren wereldwijde markt op het gebied van kennis over en de ontwikkeling en productie van bloedproducten moest onverbloemd en volkomen toegankelijk en wereldwijd vindbaar en duidelijk worden. Je kan niet meer om Sanquin heen als het gaat om kennis rondom en de totstandkoming en verkoop van bloedproducten die levens helpen redden.

Door de nauwe samenwerking tussen theFactor.e en Sanquin kwam bovenstaande ambitie tot leven waarna we op de volgende manier met elkaar verder zijn gaan werken:

Resultaat

Terug naar de basis
Sanquin is ooit begonnen als nationale bloedbank. Uit de onderzoekstak kwamen kennis, onderwijs, maar ook producten en diensten voort. De uitbreiding van bloedbank > naar internationaal kennisinstituut > naar farmaceutisch dienstverlener levert een uniek maar ook complex profiel op met daarbinnen verschillende business en communicatiedoelen. Naast werving van donoren, is het netwerken voor internationaal research talent en onderzoeksgelden én de vermarkting van hoogstaande producten en diensten nu op een kwalitatieve en zorgvuldige manier internationaal ontsloten naar uiteenlopende branches en doelgroepen.

Het resultaat is naast goede informatievoorziening die helpt profileren, netwerken en verkopen ook goed te zien aan de leercurve die de collega’s van Sanquin tijdens de design sprints hebben doorgemaakt.

Daarin namen we de online business onder de loep, gezien vanuit de eindgebruiker die in deze complexe branche lastig te vangen is. Kennis ondersteunt hierbij de business, waardoor hun autoriteitspositie meteen duidelijk wordt. Zodra de eindgebruiker op de website terecht komt wordt hij snel en efficiënt geholpen.

We zien vanaf livegang wereldwijd sterk toenemende bezoekersaantallen waarmee sanquin.org haar plek in de kanalenmix van Sanquin heeft veroverd.

In februari 2018 scoort sanquin.org als volgt én vele malen beter ten opzichte van februari 2017 op sanquin.nl. De verhouding geven we weer met deze cijfers:

15% stijging van bezoekersaantallen (nu 9.000)
33% stijging van het aantal sessies (nu 12.000)
67% stijging van de sessie duur (nu 2.45 min)
75% stijging pagina weergaven (nu 50.300)
21% stijging bezoek uit het buitenland (nu 24%)
80% stijging aantal landen (nu bezoekers 74 landen)

Overige informatie

De website is co-creatief met elke achterliggende afdeling (onderzoek, onderwijs, product units) binnen Sanquin tot stand gekomen. In intensieve design sprints kwam de juiste input op tafel over de kansen voor Sanquin in combinatie met de behoefte van eindgebruikers en internationaal geldende wet en regelgeving, waardoor de leercurve rond online marketing/communicatie bij de afzenders flink omhoog ging. We ontwierpen samen de website én de organisatiecontext waarbinnen sanquin.org zich goed kan doorontwikkelen.

Een website is de spiegel van je organisatie en door de investering in de online kennis en ambitie van de Sanquin collega’s weten we zeker dat ze hun unieke internationale propositie ook online verder gaan uitbouwen. Ze zijn hard op weg om een stevige positie tussen wetenschappelijke instituten en harde businessgedreven farmaceuten in te nemen.

+ Voeg case toe