Nationaal Militair Museum - Operation New Dawn app

Omschrijving

In december 2014 opende het nieuwe Nationaal Militair Museum (NMM) in Soest. Op 35.000m2 toont het museum heden, verleden en toekomst van de
Nederlandse krijgsmacht. Operation New Dawn is een app met een missie: je kennis laten maken met alles wat het NMM te bieden heeft.

Doel

Een nieuw museum als het Nationaal Militair Museum moet nog ontdekt worden door het grote publiek. Operation New Dawn is onderdeel van de 360 graden aanpak van Fabrique voor het NMM. Naast de app, die in nauwe samenwerking met Q42 ontwikkeld is, ontwikkelde Fabrique ook de website, de interactives in het museum en de visuele identiteit van het NMM.

Het NMM richt zich op een brede doelgroep; van gezinnen en schoolklassen tot echte experts en oudgedienden. Hoofddoel van Operation New Dawn was om kinderen en hun familie het NMM op een avontuurlijke manier te laten ontdekken.

Resultaat

Je kruipt in de huid van een echte militair. Onder het strenge commando van Kapitein Korthouwer ontcijfer je geheime boodschappen, instrueer je
manschappen en verzamel je belangrijke informatie. Door alle geheime opdrachten met militaire precisie uit te voeren houd je Vliegbasis Soesterberg uit handen van vijandelijke troepen.

Ondertussen voert Operation New Dawn je in vijf kwartier langs de hoogtepunten van het museum, zoals de vliegtuigen en tanks in Het Arsenaal, de interactives in de themaruimtes en de radartoren in het museumpark. Fabrique realiseerde het ontwerp en Q42 de techniek. We waren geregeld op locatie om GPS punten op te meten, kompas locaties en de tijden van de looproutes te checken. Je verkent het hele museum door optimaal gebruik te maken van alle sensoren en native mogelijkheden van iOS en Android: je front-facing camera, back-facing camera, GPS locatie, accelerometer en kompas hebben allemaal een belangrijke rol. Vooral het gebruik van het kompas voor het nabootsen van echte flight dynamics
zoals roll, pitch en yaw is in dit geval erg toepasselijk. Dat maakt Operation New Dawn niet alleen leuk en avontuurlijk, maar ook leerzaam. Daarmee sluit de app naadloos aan op de doelstellingen van het NMM.

In de eerste twee maanden na opening van het museum werd de app ruim 7.700 keer gedownload (iOS: 4.200 en Android: 3.500). Het museum trok in die twee maanden meer dan 100.000 bezoekers (verwachting vooraf: 200.000 per jaar). De enorme belangstelling bewijst het: nog nooit was museumbezoek zo spannend.

Fabrique

Delft
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe