Nieuw e-commerceplatform verstevigt marktleiderschap

Omschrijving

Een jarenlange strategische samenwerking heeft de marktpositie van Kees Smit geen windeieren gelegd. Hoe continue innovatie, focus op de optimale omnichannelbeleving, een effectieve agile werkwijze en het letterlijk betrekken van de consument leiden tot het worden van de grootste speler in tuinmeubelen van Europa!

Doel

Door de zichtbaar toegenomen concurrentie heeft de opdrachtgever de strategische behoefte haar marktpositie verder te versterken en uit te bouwen. Het e-commerce platform moet direct meer online omzet realiseren en een bijdrage leveren aan het genereren van meer winkelbezoeken en verkopen in de winkels. Daarnaast moet het rendement uit digital campagnes minimaal gelijk blijven. Met stijgende klikkosten is dit al een uitdaging op zich. De wens van Kees Smit Tuinmeubelen is om hier een bijdrage aan leveren door de webshop te vernieuwen, te verbeteren en op deze manier ook het conversiepercentage te verbeteren. Hierdoor zal het rendement uit alle online kanalen stijgen.

Om dit nu en in de toekomst te realiseren wil Kees Smit Tuinmeubelen de best mogelijke klant- ervaring & beleving bieden. Daarom is een gebruiksvriendelijke webshop waarin het een feest is om je te laten inspireren en te shoppen erg belangrijk. Door de enorme groei van mobile traffic is het verbeteren van de ervaring op dit platform een extra focusgebied.

Kees Smit verkoopt gedurende het hele jaar tuinmeubelen, waarbij de piek in het voorjaar ligt. Omdat de consument al vroeg in het jaar (winter) begint met oriënteren is het belangrijk dat we snel releases doen van nieuwe functionaliteiten en gedurende het jaar continu door ontwikkelen. De consument kunnen we anders al vroeg in de customer journey verliezen door een niet optimale ervaring te bieden.

KPI’s om succes te meten.

• Totale omzetgroei van 25% door:
• Conversiepercentage voor e-commerce
• Visits op vestigingspagina’s (indirect winkelbezoek)
• Omzet offline bijdragen door online (ROPO-effect)

Resultaat

Om te bepalen waar het platform verbeterd kan worden zijn we gestart met live user testing. Hiermee achterhalen we welke onderdelen in de shop nog niet 100% gebruiksvriendelijk zijn. Eerst zijn in samenwerking met de klant de belangrijkste doelgroepen in kaart gebracht. Hiervoor werd informatie uit diverse bronnen gecombineerd: Google Analytics, Facebookfans en input van verkoop- en klantenservicemedewerkers van Kees Smit Tuinmeubelen. Op basis hiervan hebben we voor alle type persona’s in de doelgroep verschillende mensen geworven en uitgenodigd om deel te nemen aan de user test. Middels een testscript moesten zij diverse ‘opdrachten’ uitvoeren op verschillende devices. In het UX lab van Adwise hebben we alles vastgelegd (schermopnames, eyetracking en gedachtes van personen door ze hard op te laten denken en het geluid op te nemen). Uit de user tests zijn meer dan 100 aanbevelingen gekomen. Samen met de klant is een backlog opgesteld en is alles geprioriteerd.

Omdat het belangrijk is dat ontwikkelingen snel worden gelanceerd is gekozen voor wekelijkse releases. Door de klant onderdeel te laten zijn van het Scrumteam konden we snel schakelen en werken met korte testperiodes. Op deze manier hebben we de webshop wekelijks, zowel voor als tijdens het tuinmeubelseizoen, verbeterd.

Prestatie KPI’s

• Conversiepercentage e-commerce met 90% gegroeid ten opzichte van seizoen 2015.
• 100% groei in aantal visits op de pagina’s van beide vestigingen.
• Gemiddelde tijd op deze pagina’s is met 15% gestegen.
• Daadwerkelijke bijdrage van de webshop aan de totale conversie door inzicht in ROPO-effect is 3 keer zo hoog.

Overige informatie

Enkele belangrijke zaken die we hebben ontwikkeld:
 
·         Compleet vernieuwde mobiele webshop
·         Nieuw design voor tablet en desktop variant
·         Implementatie van sfeerfotografie in categorie- en productdetailpagina’s
·         Afbeeldingen in de navigatie
·         Vernieuwde fotoweergave bij producten
·         Implementatie nieuwe slimme zoekfunctie
·         Bij de productpagina’s is het mogelijk om vragen te stellen bij producten. De antwoorden worden door Kees Smit Tuinmeubelen onder de vraag geplaatst en de gebruiker ontvangt per e-mail een notificatie. Op deze manier creëren we user generated content en hoeven klanten nooit 2 keer dezelfde vraag te stellen. Dit scheelt Kees Smit weer veel werk op de customer serviceafdeling.
·         Nieuw design voor showroompagina’s inclusief routeplanner
·         Bij alle functionaliteiten is geen gebruikgemaakt van standaard modules en/of plugins. Alles is maatwerk om precies aan de verwachting van de doelgroep te kunnen voldoen.
 
Afgelopen jaar werd de webshop zelfs genomineerd voor de Meet Magento Awards*. We waren toen nog maar halverwege het proces van vernieuwing. 
 
*De Meet Magento Award wordt uitgereikt voor de beste Magento webshop van Nederland, waarbij gekeken wordt naar usability en design op alle devices. 

Adwise - Your Digital Brain

Almelo
Adwise - Your Digital Brain
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Type oplossing

+ Voeg case toe