Nieuw portaal Wecycle maakt verplichte opgaves aangenaam

Omschrijving

Organisaties hebben een wettelijke verplichting om geproduceerde en geïmporteerde elektrische apparaten en energiezuinige verlichting te rapporteren aan de overheid en de recycling hiervan te verzorgen. Wecycle is de non-profitorganisatie die de rapportage, inzameling en recycling op zich neemt. Hiervoor is een portaal ontwikkeld.

Doel

Wecycle weet dat deze rapportage door veel organisaties als een vervelende en arbeidsintensieve klus wordt gezien. Vergelijkbaar met de belastingopgaaf, het moet gebeuren, maar leuk is anders. Ruim 1.500 deelnemers moeten opgave doen in 62 productcategorieën, wat uiteindelijk neerkomt op een opgave van meer dan 160 miljoen apparaten en meer dan 300 miljoen kg (gegevens over 2015), waarover een recyclingbijdrage moet worden betaald aan de zes opdracht gevende productstichtingen van Wecycle. Wecycle wil deze complexe taak voor de deelnemers dan ook zo eenvoudig mogelijk maken. Hiermee ondersteunt en ontlast Wecycle organisaties bij het invullen van hun maatschappelijke rol.

Het vorige portaal was niet alleen qua look en feel verouderd, maar vooral inefficiënt geworden in gebruik. Hoog tijd voor een nieuwe applicatie waarbij de focus lag op snelheid, gebruiksgemak en uitstraling. Gericht op de interne en externe gebruikers. Ook internationale deelnemers maken gebruik van dit portaal dus meertaligheid was een belangrijk item bij de ontwikkeling. Door deze nieuwe opzet beschikt Wecycle straks over veel bruikbare informatie over de toestroom van e-waste en kan hiermee toewerken naar een circulaire economie.

Het doel was niet alleen het ontwikkelen en verbeteren van de applicatie, maar ook het betrekken van de organisaties in de processen, om wederzijds begrip en efficiëntie tot stand te brengen. Voor de pilotfase zijn twee testdoelgroepen vastgesteld die gezorgd hebben voor een representatief beeld en uiteindelijk passende oplossing.

Resultaat

Een custom applicatie waarbij gebruik is gemaakt van AngularJS en WebAPI. Het is een single page application waarmee het volledig voldoet aan de wensen: gebruiksvriendelijk en snel. Er is een koppeling met Dynamics AX.

Het opgaveproces heeft een hoop handmatige controles geautomatiseerd, waardoor fouten bij de opgaven worden voorkomen, controles direct worden uitgevoerd en niet gewacht hoeft te worden met het controleren van data totdat alle opgaven binnen zijn. Daardoor kan het gehele opgaveproces in één kwartaal afgerond worden in de plaats van twee kwartalen. Medewerkers van Wecycle kunnen nu snel eigenhandig data en exports genereren. Hierdoor is er meer ruimte voor advies richting de organisaties en productstichtingen.

Telefonische support tijdens de opgave periode is gehalveerd. Papieren rompslomp van het tekenen van meer dan 3.000 gepersonaliseerde contracten omzeild door het automatisch invullen, afstemmen en ondertekenen van het contract via het portaal.

Wecycle loopt voor in het opgaveproces vergeleken met vorig jaar. Voorheen had Wecycle pas 35% van de opgaven binnen in februari en nu ligt dit al op 71%.

Het grootste succes is misschien nog wel de positieve feedback van de gebruikers. Enkele voorbeelden van de feedback “Een verademing in vergelijking met voorgaande jaren”. En ook: “alles wijst zichzelf, duidelijk en makkelijk in het gebruik”. Met een gemiddelde score van 8,2 is de klanttevredenheid erg hoog. Het doel is dus meer dan behaald.

Overige informatie

Hanneke Raaijmakers, Coördinator IT en data-analyst over dit project: "In korte tijd heeft het team van Estate een enorme commitment laten zien aan Wecycle. Door het aannemen van een proactieve houding en het kritisch evalueren van processen ondanks een krappe deadline, heeft deze nieuwe samenwerking geresulteerd in een applicatie die goed aansluit bij de wensen van de deelnemers."

Op dit moment is Wecycle bezig om de gehele IT architectuur te herinrichten, waardoor in de toekomst een nóg betere integratie met de back-end systemen zal plaatsvinden. Hierdoor zal een nog groter gebruikersgemak gecreëerd worden: gegevens kunnen direct gewijzigd worden, een geïntegreerde productzoeker zal de gebruiker beter wijzen op de te gebruiken productcategorieën en inzameling van apparaten door deelnemers zelf kan vanuit hetzelfde platform geregeld worden.

Estate Digital

Tilburg
Estate Digital
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe