NLZIET Onboarding

Omschrijving

Elke maand melden duizenden Nederlandse consumenten zich aan voor een gratis proefmaand bij NLZIET. Meestal om series als de Luizenmoeder of Temptation Island live, terug of zelfs vooruit te kijken. Maar na deze intense gebruiksperiode daalde de activiteit en proefgebruikers zagen geen noodzaak over te stappen op een betaald abonnement.

Doel

Onze aanpak:
Onbekend maakt onbemind. Dat geldt zeker voor de ongekende mogelijkheden voor televisiekijkend Nederland bij NLZIET. Voor de proefmaand werd aan de hand van data inzichten en optimalisatie een nieuwe onboarding welkomstflow ontwikkeld die getest werd tegen de bestaande flow. Het doel van de onboarding campagne is het vergroten van de gemiddelde kijktijd van de proefgebruiker. Daarnaast zoomt de campagne in op wat NLZIET te bieden heeft en wordt de gebruiker verrast met nuttige kijktips. Op basis van inzichten uit de beschikbare data ontvangt de proefgebruiker relevante en gepersonaliseerde content. Door relevante content aan te bieden maken meer proefgebruikers de keuze over te stappen op een betaald abonnement.

Creatieve uitwerking:
De onboarding campagne bestaat uit een serie van 6 e-mails welke in de proefmaand verstuurd worden. Bij Mail 1 wordt een proefabonnee welkom geheten, bij Mail 6 wordt men geïnformeerd dat over 2 dagen het proefabonnement afloopt. In de tussentijd wordt vooral uitgelegd wat NLZIET te bieden heeft en (relevante) kijktips aangeboden. Het bekijken van meerdere verschillende programma’s en series is, zo blijkt uit data analyse, de beste voorspeller voor de transitie van proefabonnee naar betalende klant.

Het aantal e-mails (6) bleef gehandhaafd, alleen werd op basis van data inzichten de timing van de e-mails en content per e-mail aangepast.

Resultaat

In vergelijking met de oude on boarding welkomstflow werden naast een verhoogde e-mail engagement de volgende resultaten geboekt:
- Significante toename van aantal proefmaandgebruikers dat daadwerkelijk een programma bekijkt (voor jury: van 94.2% naar 95.7%)
- Significante toename van 8% van het unieke aantal gestarte programma's in proefmaand (voor jury: van 10.5 naar 11.3)
- Significante toename van +38% voor het gemiddeld aantal kijkminuten per dag (voor jury: van 26 naar 36 minuten)
- Significante toename van het aantal proefmaand gebruikers dat betaalde gebruiker wordt (Maand 1)
- Het allerbelangrijkste: +9% meer proefmaandgebruikers die 3 maanden na binnenkomst een betalende klant is. Daarmee wordt een gedeelte van de churn een halt toegeroepen en wordt de vicieuze cirkel gestopt.

Overige informatie

Wat maakt deze campagne uniek?

- Data inzichten hebben ervoor gezorgd dat de onboarding campagne gerealiseerd werd. De opvallende resultaten gaven de onboarding campagne een key position binnen de bedrijfsvoering van NLZIET. Leadgeneratie leverde door middel van de onboarding campagne meer betaalde gebruikers op.

- NLZIET is een data driven organisatie. Data-inzichten hebben aan het begin gestaan van de realisatie van de onboarding flow.

- NLZIET richtte zich in eerste instantie voornamelijk op het vergroten van de instroom van het aantal proefabonnementen. Het succes van deze campagne heeft echter geresulteerd in een duidelijke ambitie op klantbehoud en klanttevredenheid.

Adeptiv

's-Hertogenbosch
Adeptiv
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe