Noord-Nederland is TopDutch

Omschrijving

Enthousiaste ondernemingen uit Noord-Nederland sloegen de handen in één om Noord-Nederland op de kaart te zetten. Wat volgde was een drieledige campagne; zowel beslissers als influencers werden geënthousiasmeerd, ruim 3.000 CV’s van potentiele medewerkers werden gerekruteerd en een afnamegarantie voor 5.000.000 zonnepanelen en 20.000 Teslas werd afgegeven; Let’s do business!

Doel

Met de TopDutch campagne hebben de drie Noordelijke Provincies hun handen in één geslagen om Noord-Nederland te profileren als dé regio voor duurzaam ondernemen. De regio investeert zwaar in duurzaamheid. De energiebedrijven drijven nu al grote delen van Europese huizen en industrieën aan via aardgas en het is de ambitie om een voorloper te zijn in duurzame energie. De regio is er trots op dat Google Top of Holland koos als de thuisbasis voor hun 100% door de wind aangedreven datacenter met hypersecretie - de eerste ter wereld.
Het noordelijke deel van Nederland heeft het stigma van een achtergebleven regio. Veelal wel gezien als plezierig woongebied, maar minder als werkgebied. TopDutch belicht de regio echter vanuit een ander perspectief; het benadrukt wat er wél is;
• Betrouwbaar; we zeggen wat we denken. We doen wat we beloven.
• Gelukkigste regio van Nederland; we waarderen zowel een sterke werkethiek als tijd om te genieten van het rijke culturele en natuurlijke erfgoed van ons land met familie en vrienden.
• Productief; een van de meest productieve en competitieve ter wereld.
• Ruimte; de regio biedt ondernemers ruimte om te dromen, te ontwikkelen en te groeien.
• Werelderfgoed; De regio is de thuisbasis van de werelderfgoedlocatie de Waddenzee.
Het voornaamste doel van de TopDutch campagne is - door een haast onmogelijk doel na te streven; Tesla naar Noord-Nederland halen - de regio positief te profileren als duurzame omgeving voor ondernemingen.
TRES is verantwoordelijk voor de online en social campagnes. Initio en iWink voor respectievelijk concept en website.

Resultaat

Door de zowel insteek van campagne als de timing van de lancering; het bezoek van de minister van economische zaken aan Silicon Valley, kreeg de campagne veel media-aandacht. TopDutch was binnen een uur na lancering trending via Twitter en ging wereldwijd viraal. Politici uit heel het land reageerden via verschillende media op het initiatief. Onder andere het NOS, RTL en NU.nl hebben er primetime aandacht aan besteed. In één klap stond Noord-Nederland als ideale vestigingsplaats voor duurzame bedrijven op de kaart.

De campagne bleek niet alleen media-technisch een succes, het heeft iets losgemaakt in de regio. De drie noordelijke provinciebesturen hadden al langer de intentie samen te werken maar nog geen manier gevonden hoe. Met TopDutch werd ontdekt hoe internationaal acquisitie te doen en zo werden de provinciale ontwikkelingsagenda’s met elkaar in overeenstemming gebracht. Er wordt nu duidelijk dat er behoefte is aan een positief geluid. In plaats van het uitdragen van een slachtofferimago. Er wordt nu doorgepakt en al gesproken met de aangrenzende Duitse provincie Nedersaksen voor toekomstige logistieke samenwerking.

De meeste plannen zijn nog toekomstmuziek. De kans dat Tesla komt bestaat, maar is niet gegarandeerd. Echter is nu al duidelijk dat TopDutch veel meer krachten heeft gemobiliseerd dan vooraf voorzien. Dat provincies en ondernemers vaker en sneller zijn gaan samenwerken. En dat zij zich niet alleen richten op Tesla, maar in deze fase van momentum willen doorpakken. Ook op andere internationale energie-, chemie- en agrobedrijven gaat geacquireerd worden. Wat een tweet van Elon Musk allemaal niet teweeg kan brengen..

Overige informatie

TRES

Heereveen
TRES
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Tags

+ Voeg case toe