Oad - Meest succesvolle vroegboek seizoen ooit

Omschrijving

Oad, Nederlands oudste touroperator organiseert dagtochten, busreizen, rondreizen, trips, riviercruises en arrangementen voor verschillende doelgroepen. Adwise helpt Oad al jaren met de digitale strategie en het managen van campagnes op het gebied van zoekmachine optimalisatie, online advertising en affiliate marketing. Zo ook voor de vroegboek campagne 2017-2018!

Doel

Oad wil mensen nóg langer laten genieten van de voorpret van hun vakantie en stimuleert de doelgroep daarom om een vakantie te boeken in het vroegboek seizoen. Daarom luidde de uitdaging: creëer een creatieve en effectieve campagne die als basis ligt voor de vroegboek campagne maar die ook op lange(re) termijn inzetbaar is.

Het vroegboek seizoen is het belangrijkste seizoen voor Oad. Het belang van een effectieve campagne met goede resultaten is van groot belang voor een succesvol bedrijfsresultaat.

KPI: Een omzetverhoging van +25% in het vroegboek seizoen 2017-2018 t.o.v. vroegboek seizoen 2016-2017.

Resultaat

Met de wens: mensen langer laten genieten van hun vakantie in het achterhoofd houdend, is het creatieve concept met light painting bedacht en ontworpen. De doelgroep verheugt zich verwachtingsvol op de geboekte reis. Dit wordt visueel zichtbaar gemaakt door light painting in de vorm van een landmark of andere associatie van de geplande reis en het land van bestemming. De light painting wordt ingezet als een extra laag in de visuals. Hierdoor is het concept inzetbaar voor alle media-uitingen van Oad.

De campagne heeft een grote impact op de bedrijfsresultaten van Oad. Zo is er niet alleen een basisconcept gelegd voor het beeld van de overkoepelende mediastrategie maar heeft Oad tevens het meest succesvolle vroegboek seizoen ooit geboekt.

Het succes in cijfers*:
- Een omzetstijging van 35% ten opzichte van het vroegboek seizoen 2016-2017
- Een realisatie van 106% omzet boven het gestelde target
- 26% van de gerealiseerde omzet komt (indirect) uit Real Time Bidding campagnes.
- Een stijging van 71% in omzet via direct verkeer
* het resultaat is behaald met een ongewijzigd budget

Overige informatie

De campagne is ingericht op basis van het ‘see, think, do, care model’ van Google. Om grotere zichtbaarheid te realiseren is vooral ingezet op de ‘see’ fase. Om waste te voorkomen hebben we gekozen voor een strategie waarin we de doelgroepen willen bereiken waarvan we weten dat ze interesse of zelfs al een aankoopintentie hebben. Dit heeft resulteerd in de volgende ingezette targetingmethodes binnen display/ Real Time Bidding:
- Custom affinity audiences - op basis van keywords en URL’s is een op maat gemaakte doelgroep samengesteld
- Similar audience - op basis van product/cart/purchase events is een vergelijkbare doelgroep aangemaakt
- Contextual targeting - op basis van keywords op relevante pagina’s
- IAB categories - getarget op de categorie: travel Europe
- In-market audiences - op basis van de koopgerichte Google doelgroepen: reizen in Europa en bus/treinreizen
- Premium dynamic retargeting - productviewers en shopping cart abandoners zijn geretarget op basis van de laatst bekeken reizen

Voor de social media strategie hebben we bewust niet gekozen voor brede targeting op basis van interesses, maar juist getarget op kwalitatieve look-a-likes van de huidige doelgroep of websitebezoekers met aankoopintentie.

Nadat er veel nieuwe bezoekers zijn aangetrokken zijn deze uiteindelijk bereikt via (dynamic) retargeting waarin ook het concept terugkomt.


Door de effectieve aanpak van de complete digitale strategie voor Oad is Adwise in 2017 genomineerd voor een Google Premier Partner Award in de categorie: Growing Businesses Online.

Adwise - Your Digital Brain

Almelo
Adwise - Your Digital Brain
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe