Primagaz inhoudsmeter app

Omschrijving

Move4Mobile bestond nog maar net toen Primagaz ons vroeg hun bestaande app opnieuw te bouwen. Met dezelfde features, maar mooier, sneller en beter dan hun bestaande app die nauwelijks gedownload werd.

Doel

Een vernieuwde app met dezelfde functionaliteiten, maar dan beter en mooier. Dat was de wens van Primagaz, de grootste leverancier van (camping)-gasflessen in Nederland. Hun doel: meer downloads en gebruikers en daardoor beter contact met de eindgebruikers.

In plaats van blind ‘ja’ te zeggen op deze vraag, keken wij eerst naar de oorzaak van het lage aantal downloads. De app was nauwelijks bekend onder Primagaz-gebruikers en bood weinig toegevoegde waarde.

Tijdens een gezamenlijke strategiesessie werd vervolgens bepaald naar welke toegevoegde waarde de Primagaz klant op zoek zou zijn. Dat was snel helder: als een klant gaat barbecueën of koken, wil hij van tevoren weten of er nog voldoende glas in de fles zit. En dat was met de bekende blauwe Primagaz-gasflessen onmogelijk. En dus veranderde, op advies van Move4Mobile, de opdracht van Primagaz van ‘bouw een app’ naar: maak een leuke, aantrekkelijke tool waarmee onze klant met zijn smarthone kan achterhalen hoeveel gas er nog in zijn gasfles zit.

Vervolgens ontwikkelden wij in nauwe samenwerking met Primagaz geen app, maar een oplossing voor het meest voorkomende probleem van Primagaz-klanten: een tool om te meten hoeveel gas er nog in de gasfles zit. Want niks vervelender dan halverwege het barbecueën ontdekken dat je zonder gas zit. Maar hoe meet je dit? We hebben veel testen uitgevoerd om tot de perfecte oplossing te komen. De frequentie van het geluid dat ontstaat wanneer je tegen een gasfles tikt geeft aan hoeveel gas die in de fles zit.

Resultaat

De app ging live in 2013. Op dat moment had de oude app 500 downloads. Met de nieuwe oplossing streefden ze naar 5.000 downloads, een stijging van 900%. Om dat te bereiken dachten we niet alleen mee over de tool zelf, maar ook over de marketing. Want hoe zorg je er in een app store met miljoenen apps voor dat mensen jouw app vinden?

De gasflessen kregen een ‘kraag’ met een QR code waarmee je de app direct kon downloaden. In de app zelf maakten we koppelingen met de Facebookpagina van Primagaz, waardoor mensen makkelijk recepten konden delen, andermans recepten konden liken en mooie prijzen konden winnen. Zo creëerden we veel extra zichtbaarheid door het sneeuwbaleffect van al die Facebookposts. Ook steeg de bekendheid van de app doordat televisieprogramma’s als 'Campinglife' en 'Ik BBQ voor jou' er aandacht aan besteedden.

Het resultaat overtrof alle verwachtingen, inmiddels is de app al 50.000 keer gedownload. Vier jaar na de lancering is onze oplossing nog steeds succesvol. Een resultaat waar we trots op zijn.

Door het grote succes van de tool besloot het moederbedrijf van Primagaz, ’s werelds grootste, onafhankelijke distributeur van propaan- en butaangas SHV Energy, er patent op aan te vragen. In de landen waar SHV Energy opereert, zo’n 20 in totaal, mag een concurrent niet zo’n zelfde oplossing ontwikkelen. Inmiddels hebben we ook voor vestigingen van het bedrijf in België, Frankrijk en Brazilië eenzelfde tool mogen maken.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

Move4Mobile

Zwolle
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe