Prospery, de eerste digitale vermogensbeheerder

Omschrijving

De eerste digitale private bank, live in 10 maanden

Doel

Private banking en vermogensbeheer waren tot op heden traditionele segmenten binnen de financiële dienstverlening, diensten die gepaard gaan met hoge kosten om klanten een vergaande persoonlijke service en ervaring te bieden. Persoonlijke bankiers en investeringsadviseurs ontmoeten deze klanten tijdens kantooruren op afspraak. De veranderende klant, die steeds vaker tot de jongere generaties behoort, is gewend aan 24/7, real-time dienstverlening en beschikbaarheid. Toegankelijk waar dan ook ter wereld, maar vooral vanuit het comfort van hun eigen huis. De verwachtingen van de klant veranderen, terwijl banken te maken hebben met veel druk om kosten laag te houden en razendsnelle technologische ontwikkelingen. Daarnaast zijn complexe financiële producten en modellen niet meer alleen behouden voor institutionele beleggers, maar ook voor individuele klanten. Drie perfecte redenen om het digitale domein te betreden.

De vraag van ABN AMRO aan Deloitte Digital was daarom helder; help ons met de ontwikkeling van een digitale, maar persoonlijke vermogensbeheerder. ABN AMRO is van nature een voorloper als het aankomt op experimenteren met nieuwe technologieën; blockchain, robotics en AI, maar ook met het ontwikkelen van ‘edge plays’, nieuwe initiatieven op de rand van hun traditionele dienstverlening.

Resultaat

De markt voor digitale vermogensbeheerders, en bijbehorende Fintechs die deze ontwikkeld hebben, laten een sterke focus zien op een volledige digitale oplossing. Met Prospery hebben we gekozen voor een volledige digitale oplossing mét persoonlijk contact en advies om kwaliteit te kunnen blijven waarborgen en leveren. Om Prospery succesvol te laten zijn, is de digitale vermogensbeheerder gebouwd vanuit drie lenzen; desirabilty, viability en feasibility.

1. Desirability stelde de klant centraal binnen de oplossing, gebaseerd op >100 interviews en online testing
a. Een volledige digitale onboarding van nieuwe klanten binnen 15 minuten, via video identificatie en bijvoorbeeld geautomatiseerde real-time PEP/sanction checks
b. Automatische aggregatie van assets vanuit andere banken
c. Chat, video chat, bellen en deelbaarheid van documenten via het platform
d. Mogelijkheid tot inzage van de gezondheid van de volledige investeringsportfolio, ook van andere banken

2. Viability beschreef hoe Prospery als organisatie opgebouwd moest worden:
a. Prospery is een investeringsmaatschappij opererend onder eigen licentie
b. 100% subsidary, eigendom van ABN AMRO NV zodat Prospery kan opereren als aparte entiteit, maar wel in staat om het ABN AMRO netwerk te gebruiken
c. Internationale focus, met fysieke kantoren in Amsterdam en Frankfurt
d. Eigen identiteit met eigen werknemers, 20+, die binnen en buiten de hedendaagse bankenwereld zijn aangetrokken
e. Think like a startup. Investering in Prospery afhankelijk van learnings


3. Feasibility stelde voorwaarden aan Prospery als IT platform.
a. 12 Fintechs connected
b. Open API structuur
c. Schaalbaar en veilig platform

Overige informatie

Deze case is bij de Dutch Interactive Awards genomineerd in de categorie Service. Tevens is het project ingezonden (door Fabrique ism Deloitte Digital) en genomineerd in de categorie Digitale Transformatie, zie: http://eguide.nl/case/prospery

Deloitte Digital

Amsterdam
Deloitte Digital
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe