Qmusic: meespelen met "Het geluid" via de app

Omschrijving

Twee keer per jaar speelt Qmusic het spannendste spel van de Nederlandse radio. De basis van het spel is al een aantal jaar hetzelfde maar in 2017 speelt Qmusic het spel nét even anders.

Doel

Meer luisteraars mee laten spelen met "Het Geluid".

Iedereen kan namelijk meespelen in de Qmusic app en daarmee ook geld verdienen. Voorbij zijn de dagen dat je kan zeggen dat je ook wist wat het geluid was maar dat je nooit gebeld werd!

Resultaat

Om meer luisteraars actief te laten deelnemen aan "Het Geluid" is gekozen voor het ontwikkelen van een spel in de bestaande Qmusic app (App Store/Play Store). Op deze manier werd het gebruik van de bestaande Qmusic app gestimuleerd en scheelt dit voor de gebruiker het downloaden van nóg een app. Via het spel konden luisteraars vervolgens elk uur live meespelen met "Het Geluid".

Om dit mogelijk te maken waren er twee grote (technische) uitdagingen:
1) de uitzending - radio, app of internet - moet gelijk lopen met het spel. Er was namelijk een korte tijdswindow waarin meegespeeld kon worden, namelijk enkele minuten.
2) Voorgaande jaren waren er op het hoogtepunt 500.000+ luisteraars. Het spel moest dus in enkele minuten grote aantallen spelers kunnen verwerken.

Door te kiezen voor cutting edge technologie - o.a. Google Firebase gecombineerd met Mendix - is dit mogelijk.

Het resultaat liegt er niet om:
- 130.000+ geregistreerde gebruikers
- Elk uur gemiddeld 2.000 actieve gebruikers
- Hoogtepunt 5.000 actieve gebruikers in 1 ronde.

Overige informatie

Het spel in de app
Bij elk antwoord dat op de radio wordt gegeven kunnen de app-spelers met een simpel ‘JA’ of ‘NEE’ aangeven of ze het eens of oneens zijn met het antwoord van de kandidaat op de radio. Iedereen heeft maar één ‘JA’, dus je moet voorzichtig omgaan met de inzet ervan. Wanneer ‘Het Geluid’ geraden wordt, delen de app-spelers die ‘JA’ hebben gezegd een extra prijzenpot van € 10.000,-.

De ontwikkelingen
Circa 6 weken voor de start van ‘Het Geluid’ is het idee voor een extra spel element ontstaan. In de zoektocht naar een geschikte partner was Gillz de partij die deze technische uitdagende klus met zeer korte doorlooptijd aandurfde.

Gillz

Alphen aan den Rijn
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe