Qoets

Omschrijving

Qoets is een online fullservice autodealer dat zich focust op verkoop van gebruikte auto’s uit het hogere segment. Langskomen voor een proefrit is niet mogelijk, ze hebben alleen een online showroom met foto’s/ video’s welke een gedetailleerde indruk geven. Qoets combineert de online verkoop met kwaliteit, service en persoonlijke benadering.

Doel

De doelstelling van Qoets is om auto’s online te verkopen zonder in te leveren op service en kwaliteit. De website is daarmee de online showroom en moet de gebruiker overhalen om de auto te kopen.

De aankoop van een auto moet bij Qoets volledig online plaats vinden. Van de eerste klik tot aan de aflevering van de auto moeten alle stappen via het online platform gebeuren. Het platform moet daarom bestaan uit de website en de back-end waar alle stappen van het proces met een klant in kunnen worden geregistreerd.

Naast het platform moet een studio waarin de auto’s van alle kanten kan worden gefotografeerd er voor zorgen dat de gebruiker het gevoel heeft de auto in het echt te hebben gezien. De foto’s die door Qoets in de studio worden gemaakt moeten op de website in het grootste formaat bekeken kunnen worden. Afhankelijk van het scherm en verbinding van gebruiker moet de content kunnen verschillen.

Het proces moet na de aankoop omgezet kunnen worden in een aftersales traject waarbij er op meerdere momenten contact gezocht zal worden met de klanten. De service en eventueel schadeherstel van de auto zal onderdeel zijn van het aanbod van Qoets wat net als de aankoop moet voelen alsof je fysiek bij een dealer bent langs geweest. Op het juiste moment contact hebben met de klant is daarbij van groot belang.

Resultaat

De eerste versie van Qoets is gerealiseerd in 2011, de nieuwste versie ging live in 2015. Het platform bestaat uit LMS (Lead Management Systeem), saleswebsite en het CRM (Customer Relation Management Systeem) is getweaked tot een echte online autodealer.

De laatste versie van de website is volledig gericht op conversie. Zodra de gebruiker een selectie heeft gemaakt is een rondje door de virtuele showroom mogelijk om de auto op hoge kwaliteit te bekijken. Werkelijk alle gegevens over de auto staan online.

Door de Search Engine Optimalisatie en het scherp geselecteerde aanbod scoort de website erg goed bij zoekmachine’s. De meeste leads komen dan ook vanuit de zoekmachine’s en daarna de gespecialiseerde auto-aanbod website’s.

Qoets volgt de gebruiker bij iedere stap om het profiel van de gebruiker zo compleet mogelijk te maken. Klanten kunnen vanaf de website een aanvraag doen en hier opvolging op krijgen via automatische emails. De mails gaan direct het systeem in om het profiel centraal te houden. Via het platform kan Qoets een aanvragen krijgen, aanbod doen, afspraken plannen met klanten en deze digitaal houden.

Na oplevering van de auto heeft Qoets het meeste contact via Whatsapp. Door deze manier van communicatie is de frequentie erg hoog wat positief meewerkt aan de klanttevredenheid.

De waardering van Qoets kwam al snel, zo zijn ze na de lancering vier jaar op rij het beste autobedrijf van Nederland geworden. Met een omzet in het eerste jaar van 2,5 mln is dit in 3 jaar gestegen naar 6,8 mln.

Label A

Rotterdam
Label A
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Type oplossing

Tags

+ Voeg case toe