Simpel.nl

Omschrijving

Enrise ontwikkelde voor Simpel.nl een op losse services gebaseerd systeemlandschap. Daarbij zijn frontend, data-distributie, business logica en een servicelaag met systemen van derden configureerbaar, schaalbaar en vervangbaar.

Doel

Simpel is de aanbieder van voordelige simonlyabonnementen en sinds 2014 zelfstandig. Onafhankelijk opereren vraagt ook om onafhankelijkheid van software en systemen. Simpel vroeg Enrise om een nieuwe systeemarchitectuur die schaalbaar en flexibel is.

Voor de verschillende systemen van diverse leveranciers fungeert Enrise als spin in het web, zodat de afhandeling van verzoeken gevalideerd kan worden op één centrale plek in het landschap. Deze centrale plek dient als primaire bron voor alle data over klanten en abonnementen dat vervolgens de andere systemen voedt met deze data. De afhandeling van verzoeken moet zo worden ingericht dat alle verschillende systemen altijd up-to-date blijven en klanten daar geen hinder van ondervinden in gebruikservaring. Dat is zeer complex.

Daarnaast is Enrise gevraagd een nieuwe commerciële responsive website te ontwikkelen die aansluit bij de wens voor een short time to market en een moderne uitstraling op elk gangbaar apparaat. De uitdaging ligt in de hoeveelheid informatie en visualisaties die nodig zijn in zowel het bestelproces als de Mijn Simpel-omgeving dat op brede, smalle en kleine schermen passend én compleet is.

Op organisatorisch vlak is de samenwerking met meerdere leveranciers een grote uitdaging, met een werkende totaaloplossing als resultaat. Een Agile aanpak is de enige manier om een ontwikkelproces als deze te beteugelen. Je weet immers vandaag nog niet wat je morgen nodig hebt. Dankzij het werken in Agile teams komen nieuwe inzichten niet pas achteraf als alles klaar is, maar leer en verbeter je gaandeweg tot een beter product.

Resultaat

Terwijl je aan de voorkant een ogenschijnlijk eenvoudige website ziet, gebeurt op de achtergrond heel veel op het moment dat je bij Simpel een simonlyabonnement afsluit. Je wordt geregistreerd als klant en doet je eerste betaling. Vervolgens worden meerdere systemen aangeroepen om bellen op je bestaande nummer bij een andere telecomaanbieder onder jouw naam mogelijk te maken, in een zo kort mogelijke doorlooptijd.

Alles draait hier om en op IT, dus is het van belang dat systemen het altijd blijven doen, ook bij piekbelastingen of wanneer een subsysteem het even laat afweten.

Technisch
Met de introductie van de Business Logic Layer in combinatie met de jobqueu die wijzigingen asynchroon doorstuurt naar aangrenzende systemen is Simpel nu voorzien van een schaalbaar platform dat high performance presteert en garandeert. Klanten zien altijd direct resultaat, terwijl de aangrenzende systemen nog bijgewerkt moeten worden. Dankzij de uitgebreide monitoring gaan wijzigingen nooit verloren en blijven alle systemen up-to-date.

Flexibiliteit en vrijheid
Het nieuwe responsive Simpel.nl zorgt voor een excellente gebruikerservaring op alle schermformaten. Via het achterliggende CMS kan Simpel razendsnel inspelen op ontwikkelingen in de markt. Zelfs het in de markt zetten van nieuwe bundels kan Simpel volledig zelfstandig en binnen enkele minuten. Die flexibiliteit en snelheid geeft Simpel vrijheid en zorgt voor een zeer korte time-to-market die uniek is voor de telecombranche.

Overige informatie

"In Enrise hebben we een partner gevonden die erg bedreven is in de aansluiting van partners, personen en systemen in grote projecten. Als geen ander begrijpen ze dat je niet moet optellen binnen je eigen domein, maar dat samenwerken vermenigvuldigen is.

Ik ben erg onder de indruk van de wijze waarop het team van Enrise onze organisatie en andere partners heeft begeleid naar creatieve oplossingen en resultaten. Bovendien is het erg prettig samenwerken."

Youri Treur, E-commerce Manager bij Simpel.nl

Enrise

Amersfoort
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe