Suzuki.nl Redesign

Omschrijving

Suzuki heeft met de lancering van de nieuwe website hun dienstverlening ingericht voor de toekomst. De laatste jaren is het autolandschap namelijk grondig veranderd. Men oriënteert zich meer online en is minder geneigd om een nieuwe auto aan te schaffen. De dealer speelt in dit verhaal een cruciale rol.

Doel

Eind 2015 was de oude site van het automerk vooral het gevolg van een heel complex en versnipperd backend landschap, met een veelvoud aan funnels en klikpaden die niet communiceerden met elkaar. De site was bovendien niet geschikt voor mobiel en paste niet meer bij de nieuwe strategie. Het gevolg was dat heel wat dealers hun eigen site onderhielden waardoor landelijke campagnes moeilijk te beheren waren en de merkconsistentie niet te garanderen was. De vraag aan Bikkelhart was om een nieuw online platform te ontwerpen rond 3 doelstellingen: flexibiliteit in het CMS, een personaliseerbare klantreis en een lokale aanpak voor de dealers.

Om het project gezamenlijk af te trappen hebben we een initiatiefase doorlopen. Als eerste werd de product vision statement geformuleerd: “Wij geloven dat onze huidige en toekomstige Suzuki rijders zich het best thuisvoelen bij een toegankelijk en ongecompliceerd merk om zo een duurzame en betrokken relatie op te bouwen met onze dealers.”

In een roadtrip door Nederland hebben we een aantal dealers persoonlijk uitgevraagd over hun specifieke wensen voor het nieuwe platform. Met welke vragen komen potentiële klanten bij de dealer, en hoe kan de site hen ondersteunen in de oriëntatiefase?
Cruciaal in de dienstverlening van de dealers was het kunnen aanbieden van een zo compleet mogelijke offerte waarin alle gegevens meegenomen zijn.

Een laatste vereiste was dat met het oog op de toekomst het nieuwe ontwerp moest bestaan uit afzonderlijk te gebruiken componenten van waaruit nieuwe templates samengesteld kunnen worden.

Resultaat

Om de doelstellingen te bereiken is de site opgebouwd rond 3 kernfunctionaliteiten:

Jouw dealer als contactpersoon
Niet de importeur, maar de locale dealer is altijd het primaire contactpunt voor service. Waar relevant in de funnels wordt de (laatst bezochte) dealer als contactpersoon naar voren geschoven. Je kan een voorkeursdealer selecteren, die vanaf dan jouw contactpersoon voor Suzuki wordt. De pagina van jouw voorkeursdealer wordt ook de homepagina van de site. De dealer heeft via het CMS zelf de mogelijkheid om zich op zijn pagina te profileren, waardoor de behoefte om een eigen site te onderhouden sterk afneemt.

Tweedehands modellen
Duurzaamheid is een belangrijke merkwaarde bij Suzuki. Bovendien worden tegenwoordig 3 keer zoveel tweedehands als nieuwe auto’s verkocht. Daarom worden op de Suzuki site de tweedehands en nieuwe modellen gelijkwaardig aan elkaar gepresenteerd.

3 funnels in één
Een bezoeker kan een financierings- of inruilvoorstel aanvragen en een nieuwe auto samenstellen. Wat hij ook kiest, de andere 2 funnels worden worden in het proces ook aangeboden zodat op het einde alle opties doorlopen zijn en een complete offerte gemaakt kan worden.

Heel wat functionaliteiten bestonden niet in de oude site waardoor het moeilijk is om oud en nieuw met elkaar te vergelijken, toch liegen de cijfers er niet om:

Het aantal proefritaanvragen is met 78% gestegen.
3x meer mensen hebben een auto samengesteld.
De bouncerate is gemiddeld met 20% gedaald.
De loyaliteit naar de dealer is toegenomen, met tot 30% meer werkplaatsafspraken. Desktop bezoek is 2,5x gestegen, mobiel 22x!

Overige informatie

Bikkelhart

Amsterdam
Bikkelhart
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe