Tikkie Duitsland

Omschrijving

Twee miljoen Nederlanders maken gebruik van Tikkie. Tijd om de Duitse markt te veroveren! In opdracht van Moneyou (100% dochter van ABN AMRO) ondersteunde GlobalOrange met een dedicated team de ontwikkeling van een Duitse variant van het platform.

Tikkie.de is nu beschikbaar Apple’s AppStore en Google’s Play Store.

Doel

Etentjes, nachten in de kroeg of het kopen van festivalkaartjes. Al deze activiteiten eindigen met het sturen van een Tikkie. Tikkie is een gratis app beschikbaar voor zowel iOS als Android. Het platform is een initiatief van ABN AMRO maar ook toegankelijk voor klanten van andere banken. Met Tikkie kunt u eenvoudig betaalverzoeken sturen naar vrienden en familie via WhatsApp of een Messenger. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen bank. Tikkie is te gebruiken door iedereen met een Nederlandse betaalrekening en een geschikte smartphone. De ontvanger van een betaalverzoek hoeft zelf niet te beschikken over de applicatie. Gemak dient de mens. Beter gezegd, dit gemak dient meer dan twee miljoen mensen. Tikkie verzamelde binnen anderhalf jaar een gigantische groep gebruikers om zich heen. Inmiddels worden er ook proeven gedaan om de applicatie te introduceren in het zakelijke betaalverkeer. Onder Andere Transavia, Hello Fresh, Ajax en Warchild participeren in tests. Tikkie zou bestaande betaalmanieren zoals pinnen, PayPal en creditkaarten kunnen vervangen. Het is nu al mogelijk om in Amsterdam een gezond sapje te betalen met de applicatie.

Een ‘Tikkie sturen’ is voor terugbetalen wat ‘Googlen’ is voor zoeken op het internet.

Tikkie’s succes in Nederland zorgde voor internationale ambities. Deze werden aangekondigd op MWC 2018 in Barcelona. GlobalOrange realiseerde de technische verwezenlijking van Tikkie’s internationale expansie. In slechts honderd dagen ontwikkelde het Tikkie team Duitsland met ondersteuning van het Tikkie team NL de Duitse variant van de applicatie.

Resultaat

Het succes van Tikkie in Nederland is voor een groot deel te verklaren door het gebruiksgemak en de snelheid van de applicatie in combinatie met het bekende iDeal. Het terugvragen van geld is zo gebeurd en bovendien gemakkelijk bij te houden.

De Duitse variant van Tikkie hebben we samen met ontwikkelaars van GlobalOrange opgebouwd tijdens een 100 dagen challenge. In ons kantoor hing een, inmiddels beruchte, scheurkalender. Elke dag telde. We hebben deze ambitieuze deadline als team ruimschoots gehaald. Uiteindelijk hebben we 67 effectieve werkdagen nodig gehad om Tikkie in de Duitse App-store te krijgen.

Een collega van mij heeft GlobalOrange aanbevolen als partner om dit project te realiseren. De flexibiliteit van GlobalOrange zorgde ervoor dat we snel konden starten met het project. De ontwikkelaars van GlobalOrange waren in no-time een onderdeel van het team en dat zie je terug in het resultaat. De mensen van GlobalOrange zijn open, direct en committed. Hetzelfde kan gezegd worden over de communicatie, open en helder. De kwaliteit van de mensen van GlobalOrange heb ik als bijzonder hoog ervaren en we zetten de samenwerking graag voort.

Samen met GlobalOrange hebben we de codebase van Tikkie gerefactored, klaar gemaakt voor localization en sterk schaalbaar gemaakt. Daarnaast hebben we met andere experts ervoor gezorgd dat Tikkie draait op Amazon’s AWS. Deze nieuwe versie van Tikkie is klaar voor de toekomst en kan groeien zonder dat de variabele kosten significant stijgen.

Overige informatie

In totaal hebben er vijf mensen van GlobalOrange samen met Moneyou aan Tikkie Duitsland gewerkt. We voelden ons direct thuis, de samenwerking verliep meer dan soepel door de constante en open communicatie. Er was sprake van sterke synergie. Natuurlijk was er tijdsdruk, maar we hebben al onze sprint goals relatief gemakkelijk gehaald zonder concessies te hoeven doen. Samen met het team van Moneyou en Tikkie NL realiseerden we constant bruikbare producten. Dit heeft er toe geleid dat we onze 100 dagen challenge ruimschoots haalden en daardoor extra tijd hadden om het eindproduct te testen.

We hebben onder andere de huidige software gerefactored, en de software gemigreerd naar Amazon Web Services. Amazon biedt een perfect platform voor het ontwikkelen en onderhouden van software. Het grote voordeel van AWS is dat we op een snelle en stabiele manier features aan een product kunnen toevoegen. Zo bouwen we een betere kwaliteit software. Het systeem test wijzigingen volledig geautomatiseerd en implementeert wijzigingen soms al binnen twintig minuten.

Ook hebben we een nieuwe marketing website ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van de Duitse markt.

GlobalOrange

Amsterdam
GlobalOrange
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe