Van Duyn Van der Geer verdubbelde het aantal klantcontacten

Omschrijving

Hoe middelgroot accountants- en advieskantoor Van Duyn Van der Geer overstapte van traditionele marketing naar Inbound Marketing en zo meer klantcontacten, meer opbrengsten en minder kosten realiseerde.

Doel

Een hele wereld aan mogelijke klanten
‘Toen ik hier tweeënhalf jaar geleden aan de slag ging, was onze website
eigenlijk een soort visitekaartje’, zegt Manon van der Woude. ‘Het leverde
nauwelijks nieuwe contacten op. Terwijl juist dáár enorm veel mogelijkheden
liggen. Een hele wereld aan mogelijke klanten die we niet wisten te bereiken.
Daarom heb ik meteen de hulp van Booming ingeroepen.’

De slag om de moderne klant winnen
‘De accountancybranche is vrij traditioneel’, zegt Manon. ‘Onze accountants
leven voor hun vak, en dat is ook wat hen zo goed maakt. Maar die focus op
het vak betekent ook dat ze minder gericht zijn op wat daarbuíten gebeurt. De
wereld van klantrelaties verandert in hoog tempo. Het gevaar is dat je daar pas
achter komt als je de slag al hebt gemist.’

Wie wint de aandacht van de potentiële klant?
Van Duyn Van der Geer heeft al jarenlang een rotsvaste reputatie in de streek.
Maar klanten kijken tegenwoordig ook voorbij de lokale mogelijkheden, en
stappen veel makkelijker naar concurrenten buiten de directe omgeving. ‘De
vraag is dus: wie wint de aandacht van de potentiële klant?’ Ook de branche
zelf verandert, zegt Manon: ‘Er staat een nieuwe generatie accountants op, met
een nieuwe manier van netwerken. Bedrijven die wél overstappen naar nieuwere
methoden, zoals Inbound Marketing, trekken uiteindelijk steeds meer klanten
naar zich toe. De bedrijven die vasthouden aan traditionele methoden, merken
daar vroeg of laat geheid de gevolgen van.’

Resultaat

Verdubbelde bezoekersaantallen
De nieuwe online-aanpak wierp al snel zijn vruchten af. ‘Sinds wij Inbound
marketing gebruiken, is ons bezoekersaantal dik verdubbeld’, zegt Manon.
‘We zijn beter zichtbaar voor onze bestaande relaties, wat veel extra business
oplevert, en we krijgen veel meer telefoontjes. Ook dát levert een hele reeks
nieuwe contacten - en uiteindelijk ook nieuwe klanten - op.’

Veel actiever op LinkedIn
‘En wat op een andere manier waardevol is: Booming heeft intern echt iets bij
ons veranderd. Vorig jaar heeft Lennart van Booming in een sessie voor dertig
collega’s uitgelegd wat de toegevoegde waarde van LinkedIn is, vanuit een
Inbound Marketing-perspectief. Geen droge, vaktechnische uitleg, maar een
verhaal dat ook inspirerend was voor niet-marketeers. Je merkte meteen dat het
in één keer ging leven op kantoor. Zo’n proces is niet zo makkelijk in een cijfer uit
te drukken. Maar ik weet zeker dat die nieuwe manier van denken ons veel gaat
opleveren op de iets langere termijn. Je ziet nu al dat onze mensen veel actiever
zijn op LinkedIn, en steeds meer zelf de mogelijkheden inzien.’

Nog meer kansen voor het nieuwe jaar
Kortom: het traject is in volle gang. ‘Maar we zijn er nog niet’, zegt Manon.
‘De eerste stappen zijn gezet, nu moeten we doorpakken. Volgend jaar willen
we bijvoorbeeld meer inzetten op Social selling via LinkedIn. En ik ga mijn
collega’s daar nóg meer in aansporen. Door het werk van Booming hebben ze
de voordelen van Inbound Marketing - meer contacten, meer business, meer tijd
voor de inhoud - in elk geval al zelf volop ervaren. Dat werkt nog altijd het best.’

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

Het inbound marketing recept bestaat uit:
- Inhoudelijke kennis van de doelgroep
- Een goed converterende website
- Activerende marketing campagnes
- Medewerkers die optreden als ambassadeurs van hun organisatie

Jij snapt wat er speelt
Wat is er nodig om die aandacht van die klant te trekken? Relevante verhalen
die duidelijk maken dat jíj snapt wat er speelt bij de klant, en dat jij de oplossing
hebt voor een probleem. Dan moet je eerst zelf scherp hebben wat er speelt
en wat jouw rol hierin kan zijn. ‘Het is mijn uitdaging om mijn collega’s - samen
met Booming - te wijzen op al die nieuwe mogelijkheden om klanten te werven.’
Met een kort lachje: ‘Nee, dat gaat niet vanzelf. Ik zie het als een traject. Een
bewustwordingsproces, dat niet alleen een nieuwe manier van netwerken, maar
een heel nieuwe manier van denken vereist.’

Tijd én kosten besparen dankzij Inbound Marketing
Die nieuwe manier van denken, daar is tijd voor nodig. En precies daar ontbreekt
het vaak aan bij accountants. ‘De medewerkers bij Van Duyn Van der Geer zijn
dag in, dag uit bezig met de vraagstukken van de klant. Ik heb helemaal geen
tijd om nieuwe leads te genereren, zeggen ze. Begrijpelijk, natuurlijk. Maar dan
probeer ik ze wel duidelijk te maken dat er - uiteindelijk - helemaal geen extra
tijd voor nodig is. Aan het begin is het even wennen, maar als je de Inbound
Marketing-technieken eenmaal in de vingers hebt, ben je zelfs mínder tijd kwijt
aan marketingactiviteiten.’

Booming

Amsterdam
Booming
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe