Van Gogh Museum - website & multimediatour

Omschrijving

Het Van Gogh Museum beheert de grootste collectie van schilderijen, tekeningen en brieven van Vincent van Gogh ter wereld. De nieuwe website en multimediatour betrekken de bezoeker op een bijzondere manier bij het museum én het leven en werk van Vincent.

Doel

Het Van Gogh Museum wil meer zijn dan een toeristische hotspot voor eenmalig bezoek. Het museum wil door collectie en expertise toonaangevend en excellent zijn, en de bezoeker inspiratie bieden.

Eind 2014 presenteerde het Van Gogh Museum een nieuwe opstelling voor de vaste collectie. In de nieuwe opzet staat de ontwikkeling van Vincent als
kunstenaar centraal. Tegelijk werd ook de nieuwe multimediatour gepresenteerd. In drie versies: de volledige tour (‘Op je eigen tempo’), de hoogtepunten en de familietour. Twee maanden daarvoor was de nieuwe website live gegaan.

Belangrijkste doelstelling van website en multimediatour was het ondersteunen van de missie van het museum: het werk van Vincent en de kunst van zijn tijd voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk maken om hen te verrijken en te inspireren.

Resultaat

Op de website laten we de bezoekers Vincent ontmoeten. Alle interactieve verhalen bij 'Ontmoet Vincent' zijn speciaal voor de website ontwikkeld en bieden elk een nieuwe ingang naar het leven en werk van Vincent en zijn tijdgenoten. De verhalen zijn inspirerend, prikkelen om verder te lezen, te klikken en te verdiepen. Om dit te bereiken hebben Fabrique en Q42 nauw samengewerkt op het raakvlak tussen ontwerp, code en interactie.

Waar ‘Ontmoet Vincent’ het thema is van de website, gaat de multimediatour een stap verder: ‘Leer Vincent kennen’. De drie verschillende tours zijn geen opsomming van jaartallen en feitjes, maar benaderen het leven van Vincent op een levendige manier. Het samenspel van content (script, stemmen, interactives), usability en servicedesign draagt er toe bij dat je Vincent anders en beter gaat bekijken.

Website en multimediatour nemen je mee in de wereld van Van Gogh, zijn tijd, zijn zoektocht naar het allerhoogste, zijn overwinningen en teleurstellingen. Een duik in zijn leven die informeert, inspireert, raakt én verrijkt. Zo zetten we het Van Gogh Museum neer als hét kenniscentrum over Vincent en verleiden we tot een nieuw bezoek.

Op de website steeg het aantal paginaweergaven met 55% (laatste 4 maanden van 2014 t.o.v. dezelfde periode 2013). De gemiddelde bezoekduur ging van 2 naar 2:30 minuten en het herhaalbezoek steeg met 22%. Dit omdat het ontwerp zorgt voor een volledigere ervaring en de techniek zorgt voor pagina's die eerder en sneller laden. Bij de multimediatour steeg de gemiddelde pick-up rate van 14% naar 19%.

Fabrique

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe